Populära klassiker i länets konserthus

Klassiska smällkarameller, tidstrogna naturtrumpeter, och en egen solist som hittills gett sig på alla stora violinkonserter utom Beethovens. Norrbottens Kammarorkester har ett svårspelat men lättlyssnat program med sig på veckans turné.

Pierre Torwald med sin naturtrumpet, dirigenten Petter Sundkvist, och Christian Svarfvar med sin Stradivarius (nedpackad i fodralet), ser fram emot att få bjuda publiken på Norrbottens Kammarorkesters tolkning av bland annat Beethovens violinkonsert.

Pierre Torwald med sin naturtrumpet, dirigenten Petter Sundkvist, och Christian Svarfvar med sin Stradivarius (nedpackad i fodralet), ser fram emot att få bjuda publiken på Norrbottens Kammarorkesters tolkning av bland annat Beethovens violinkonsert.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2010-02-11 06:00
Luleå ikväll, Piteå i morgon och sedan Umeå, får besök av NKO under ledning av Petter Sundkvist. Programmet "Trädens och himlens musik" börjar med Edward Elgars serenad i e-moll, fortsätter med Betthovens D-dur-konsert för violin med Christian Svarfvar som solist, och avslutas med Mozarts g-moll-symfoni.
Tragik hos Mozart
Beträffande den sistnämnda kompositionen lovar Petter Sundkvist att orkestern kommer att tvätta bort alla associationer till mobilringsignaler, i vilka musiken använts flitigt trots att Mozart är ovanligt allvarlig i den här symfonin.
Elgars välkända och flitigt spelade serenad är ett verk som NKO återkommer till regelbundet.
- Stycket känns nästan genant vackert. Det är en otrolig pärla och vi ska fortsätta att ha det på repertoaren med några års mellanrum, säger Petter Sundkvist.
Renhet och djup
Ludwig van Beethoven skrev en enda konsert för soloviolin och för NKO:s egen solist är det konserternas konsert, skriven av en husgud som gett den allt en violinist kan önska - men också bäva inför. I kväll spelar han den offentligt för första gången.
- Det är ett mycket speciellt verk som jag medvetet väntat med att studera in, därför att musiken är svår att göra rättvisa om man inte har något i bagaget, säger Christian Svarfvar, som är född 1982.
Han säger att det känns som om orkestern hittat rätt och försöker beskriva musiken, som tar 50 minuter att spela, i ord:
- Tekniskt är den svårspelad, känslomässigt är den enkel. Samtidigt som den är ren och öppen, är den djup och komplex. Om man inte vårdar klangen skriker det till, alla kommer att märka om man inte spelar ordentligt, det finns ingenting att gömma sig i.
Förklarade allt
Senast Petter Sundkvist dirigerade Beethovens violinkonsert var 11 september 2001, i Åbo i Finland.
- Det var på kvällen efter att jag sett på tv vad som hänt. Medan jag dirigerade kändes det som om jag fick allt förklarat för mig och sedan dess har jag tyckt att det här är den ultimata kompositionen. Den är ett under av harmoni och helhet.
- På grund av det klara och öppna kan det kännas som om man är ute på svag is ibland, för det blir lätt plumpt också, men desto mer fantastiskt är det när man lyckas, säger han.
En nyhet i NKO är att när äldre musik spelas används naturtrumpet istället för moderna trumpeter. Petter Sundkvist förklarar varför:
- Problemet med moderna trumpeter är att de är anpassade för amerikanska militärorkestrar. De överröstar alla andra slags orkestrar när man spelar starkt på dem, men naturtrumpetare kan blåsa starkt i sitt instrument utan att överrösta. Det ger en ennorm energi i musiken och speciell
atmosfär.
Naturtrumpetspecialister
Pierre Torwald, frilansare, och Mattias Sandsjö, Marinens
musikkår, är de två specialiserade trumpetare som NKO och dess professionella musiker i Norrbotten Neo engagerar.
- Vi spelar både på moderna trumpeter och naturtrumpeter. Skillnaden är att de här inte har ventiler, utan fungerar ungefär som alplurar. Så vid varje tonartsbyte måste bygel och munrör bytas ut, säger Pierre Torwald och visar på sitt instrument.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!