Orienteringstavla
Carola, Frida Öhrn, Shirley Clamp, Sarah Dawn Finer, Sahlene och många andra har jobbat med Daniel Borch. Det finns tre aspekter i hans dagliga jobb, berättar han.
- Ett är röstvård, två är när man vill förbättra sin teknik, tre är när man bara vill jobba med en viss låt. Som i Melodifestivalen och Idol. Då går man in på varenda ord. Vissa gånger bestämmer man varenda ton.
Han vill inte gå in på enskilda fall, men konstaterar att både Zlatan och Ronaldo har sina coacher. Detsamma kan gälla för en artist.
- Man behöver någon som ser det utifrån, som kan tillföra något som de inte själva känner till. Någon som springer bredvid, en orienteringskarta.
Opålitligt instrument
Han är själv artist i grund och botten. Rockdrömmen mötte han som 14-åring
- Tjejerna stod och skrek åt Hasse Carlsson. Jag kände att det där vill jag också ha.
När han var 17 gick han med i ett hårdrockband som fick skivkontrakt. Sedan har det rullat på och gått mer eller mindre bra i olika perioder. Hårdrockbandet Alien och popgruppen Crosstalk är två av de band han ingått i. Daniel Borch har även jobbat som förbandschef för fältartister. När det är som mest intensivt med egna företaget Voice centre får dock det egna artisteriet vila.
Han har"freakat in" på vad som händer med rösten i olika situationer och förhållanden.
- Rösten är ett opålitligt instrument. Det står vi alla inför.
Han pratar om en "over all-känsla" hos klienterna, att få ha med sig någon som vet vad som händer och kan förklara och ge råd. Att åka på turné till Norrbotten mitt i vintern kan märkas ganska snabbt.
- Det är torrt inomhus och kallt. Då får man Las Vegas-throat. Rösten blir beslöjad. Amerikaner som åker till Vegas på turné upplever det där. De blir slut i rösten för att det är så torrt. Man blir hes. Vi har en slemhinna på stämbanden som ska vara lagom oljig. Vi bör ha 40 procents luftfuktighet för att rösten ska må bra. Här är det kanske 20.
Konstnärlig avhandling
I morgon disputerar han för avläggande av filosofie doktorsexamen i musikalisk gestaltning med avhandlingen "Sång inom populärmusikgenrer". Den bygger på tre aspekter: röstforskningsartiklar, en pedagogisk bok och hans eget uttryck.
- Det är en konstnärlig avhandling och då är det individen, det konstnärliga uttrycket står i centrum. Det är det som är så fräckt här i Piteå, att ha den möjligheten.
- Jag har kommit fram till många saker. Det ena som jag undersökt är hur rockornamentet "dist" uppkommer. Jag har sett att det är strukturer ovanför stämbanden som förstör lite av den periodiska pulsen från stämbanden. Hur ska jag översätta det metodiskt är min nästa fråga och där försöker jag hitta en väg.
Till doktorsavhandlingen hör en bok och en skiva och i kväll blir det disputationskonsert på Studio Acusticum.
Låtarna från skivan - en ganska funkig historia - presenteras vid kvällens konsert i en mer avskalad version, lite mer åt popjazz, tillsammans med hustrun Sara Nordenberg Borch, sång, och Carl Flemsten, piano.
Butter kampsportskille
Daniel Borch har svart bälte i karate, en kampsport som han hållit på med sedan tonåren och som är en värld där han får koppla av från musiken.
- Där är det ingen som vet vad jag gör. Jag pratar knappt med någon. Jag blir den buttre kamp-sportkillen.