Passionerad dikt om Jesu död

Titel: "Ordet, en passion"Författare: Katarina FrostensonFörlag: Wahlström & WidstrandE NY BOK

Piteå2006-05-04 00:00
Katarina Frostenson håller sig till huvudhandlingen från evangelierna och fullbordar, i diktform, Jesu död.

"Ordet" är Frostensons oratorium, ett passionsdrama som förenar mystik med körsång. Diktsamlingen är fri från tolkningar kring varför Jesu korsfästes. Frostenson gestaltar olika bibliska karaktärer: Maria från Magdala, Maria, Jesu mor, Pilatus och Jesus
själv - ansiktsrosen.



Dikterna utspelar sig på olika bib- liska platser. I trädgården (där han förråddes och fängslades) är smärtan förkroppsligad. På stengården finns domen och korsfästelsen. Samlingen är ett tungsint drama och redan på första sidan finns udd i Frostensons sätt att dikta.

Som ett upprop kommer dikten. Som en maning till anfall. Som en fråga till den troende:

Står du i beredskap? "På sin kulle, ur en trädgård/I ett gathörn/En katt slickar hans fot/Vit av marmor svart ur stenen/Hål i världen, av ett nålregn stungen/I all evighet, densamme lik/Ser han ut för våra ögon/Tynger plågar/Ansiktsrosen."



Orden slår kallt i mig, dels för kraften med vilken Frostenson diktar, dels för de medvetna ordvalen. Hon utreder livet i döden. I hennes dikt är döden inget absolut tillstånd: "Se på korset där han hänger/hur han hänger. Se han hänger där på korset/Synlig, synlig, synlig/Barnet i sin galge hänger/Tunga gula stjärna/Det finns ingen tröst och inget offer/Det finns en korsväg. Se och gå."



Mot slutet av samlingen fastslår Frostenson, precis som evangelierna: Inget ben skall krossas på honom. Missionen och vandringen är över. Frostensons uppdrag med dikten är också över. Vad som strålar från de sista sidorna är en naken och kall dikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!