Orgelromantik med Lehtonen

Maja Lehtonen från Finland är nästa organist i Orgel Acusticum-satsningen på konserter med kvinnliga solister. Programmet hon valt beskriver hon som ”bra profan konsertmusik” och med det menar hon musik som hon känner starkt för och därför vill förmedla.

Maja Lehtonen.

Maja Lehtonen.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2013-05-15 08:21

Maja Lehtonen säger att hennes behov av att spela orgel, och också piano och cembalo, är som ett inre tvång. Hon mår inte riktigt bra om hon inte får spela musik, därför fortsätter hon att ge konserter trots att hon numera undervisar också.
–·Musiken ger mig så mycket och när jag spelar för publik känner jag mig som en förmedlare av de känslorna. Jag är tacksam över  gemenskapen med publiken, för om det inte finns människor som vill lyssna betyder musiken ingenting.
Soloartist
I tolv år turnerade Maja Lehtonen i Europa och Nordamerika som konsertorganist. Hon har spelat i Sverige många gånger. Numera blir det enstaka soloframträdanden, eftersom hon också är verksam som lektor i orgelmusik vid Yrkeshögskolan i Uleåborg. Den är partnerskola med musikhögskolan i Piteå, så Maja Lehtonen har hållit mästarkurser här.
–·Att uteslutande spela konserter var härligt och jag saknar den tiden. Nu måste jag öva mera hemma och det kräver ganska mycket, särskilt efter en tio timmars arbetsdag med 20 elever.
–·Därför är det viktigt att ha konserter ibland, annars skulle jag bara sitta och spela för mig själv och det tror jag inte att någon musiker vill i längden, förklarar hon.
Duo med maken
Maja Lehtonen bor i Hyvinge, sex mil från Helsingfors, med sin man Manfred Gräsbeck som är violinist. De spelar ofta tillsammans som duo, i fjol bland annat i Luleå domkyrka.
Maja lehtonen arrangerar gärna musik för violin och orgel, men har aldrig längtat efter att skriva egna kompositioner eller att dirigera.
–·Min man får komponera, själv är jag enbart intresserad av att spela. Jag älskar musik och att dela vad jag känner för musiken med en publik.
Maja Lehtonen och hennes man ser fram emot att tillbringa en hel del tid i Sverige, eftersom båda barnen flyttat till Stockholm.
–·Ingrid är 17 år och studerar på Kulturamas musikal-linje. Gunnar är 20 år och har tränat fäktning i Sverige i ett år. Sverige har ju olympiskt guld i fäktning och nu har han sökt till universitetet för att fortsätta satsa på sin sport här. Vi håller tummarna för att han kommer in, säger hon.
Maja Lehtonen anlände till Piteå i måndags och började omgående bekanta sig med Orgel Acusticum. Hon berömmer konsertsalen, men är försiktigare med utlåtanden om instrumentet:
–·Vilken fantastiskt vacker sal! Allt är i trä, det är det som gör akustiken så bra.
–·Den här orgeln har många möjligheter, men det tar tid att komma in i klangen. Jag tycker om att den försöker ge rätt känsla i olika stilar med riktiga stämmor och klanger.
Klangvärde
Maja Lehtonen är medveten om att hon ingår i ett projekt för att lyfta fram kvinnliga organister i världsklass och har inget emot det.
–·Om man tänker på kyrkomusikerna så är det fler kvinnor som söker in på de utbildningarna, men bland de konserterande organisterna är det fler män.
– Kanske har det med en orgels teknik att göra – att kvinnor avstår för att de tror att man måste kunna allt om hur en orgel är byggd.
Själv har hon aldrig varit intresserad av tekniken.
–·Jag vill förstå orgelns klangvärde, hur den talar till mig och publiken. Exakt hur den är byggd bryr jag mig inte om.            
Publikvänligt
Maja Lehtonen säger att det konsertprogram hon valt passar till ”en orgel man kan spela vad som helst på”.
–·Bach måste man alltid ha med och fransk romantik kommer också att klinga fint.
–·Den italienska tonsättaren Marco Enrico Bossis musik blev jag bekant med som ung. Hans tonsättarspråk är mycket romantiskt och han har en internationell klang i sina verk som tilltalar mig.
–·Bossis musik är virtuos men sitter ändå fint i händerna.
– I kväll kommer jag att spela ett stycke som han tillägnat César Franck och sedan avslutar jag med en vacker andante av Franck.
Hon tillägger att programmet inleds med en orgelsonat i F-dur av Felix Mendelssohn-Bartholdy.
–·Det är också en tonsättare som ligger mycket nära mitt hjärta. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!