Videon är inte längre tillgänglig
Musik i syd har valt lilla salongen på Palladium i Malmö, som rymmer 250 personer, för sin första direktsända konsert.
- Vi blir glada om nedre parkett blir full, jag väntar inte fler än mellan 50 och 100 personer så här första gången. Det här är vårt första samarbete med Studio Acusticum och jag hoppas på en fortsättning för vi vill gärna utveckla scenen digitalt och göra saker i realtid, säger Ann-Marie Ekman.
Hon är länsmusikens ansvariga för verksamheten på Palladium och beskriver premiären av direktsänd bio som en stor händelse.
- Vi har bjudit in prominenta gäster och publiken får orgeltårta, säger hon och syftar på ett bakverk toppat med marsipanbild av Hans-Ola Ericsson under invigningen av instrumentet.
Favoritorgel
Skånepubliken kommer också att få se bilder, prat och annat från invigningsperioden på tv-monitorer.
- Jag tycker det är så spännande med Acusticums teknik och det här är vad jag hoppades att vi skulle kunna göra när jag var i Piteå och bekantade mig med stället. När jag såg den fina orgeln tänkte jag direkt att fler måste få del av den, säger Ann-Marie Ekman.
Lika entusiastisk är kvällens solist. Barbara Dennerlein, som älskar orglar i allmänhet och Acusticums i synnerhet. Hon tillägger genast att det där är inget som hon säger bara för att vara artig, och radar upp vad som är speciellt:
- Ljudet, som är basen för allt, är bra och låter fint även när man öser på och spelar högt. Ljudet är varmt och passar min musik.
- Möjligheterna att registrera intervaller, blanda klangfärger och kombinera olika instrument och effekter är många. Jag ser fram emot konserten så att jag får visa vad jag hittat medan jag repeterat.
- Många orglar behöver tid på sig för att reagera, men den här reagerar på allt direkt.
- Känslan vid spelbordet är skön, och det är lätt att koppla spelbordets fyra delar till pipsektionerna. Jag känner mig redan som hemma!
Bachbörjan
Barbara Dennerlein är född 1964 i München och bor där fortfarande. Hon började spela Hammondorgel tidigt, och har utvecklat en helt egen tonsättar- och spelstil, starkt influerad av jazz men också av funk, soul, blues, swing, bebop, latino- och symfonisk musik - med mera. Med sitt innovativa sätt att hantera en Hammond B3 anses hon vara ledande bland de musiker som fått nya generationer att återupptäcka jazzen.
För 15 år sedan tillfrågades Barbara Dennerlein om att spela jazz på piporgel för första gången.
- Det var vid en Bachfestival i Würzburg, så jag började öva. Efter det kom fler och fler erbjudanden om att jag skulle spela piporgel, säger hon.
Förutom att spela solokonserter på pip- eller Hammondorgel eller båda vid samma tillfälle, medverkar Barbara Dennerlein i en rad olika projekt och ensembler - allt från duo till storband och kammarorkester. Hon skriver sin egen musik, eftersom hon tycker att den visar en annan sida av piporglar än den man vanligtvis hör.
- Jag kommer ju från en helt annan kant än de flesta kyrko- och konsertorganister, så jag registrerar och spelar annorlunda. Jag försöker visa hur mycket en orgel kan svänga och med jazzen känner jag mig helt fri att improvisera.
- Okej, man kan improvisera lite när man spelar exempelvis Bach också, men inte på samma sätt, säger Barbara Dennerlein.
Direktvibrationer
Hon säger att konserten ska innehålla både nya och gamla stycken, alla komponerade av henne själv i varierande musikstilar.
Exakt vad det blir är hon däremot ovillig att fastställa:
- Jag spelar alltid det jag verkligen vill spela i stunden, för jag har märkt att publiken känner de vibrationerna och har då lättare för att dela samma direkta känslor.
- Det är som att skapa ny musik med olika stämningar vid varje konsert och det upprätthåller också min egen uppmärksamhet.
Barbara Dennerlein spelar sedan en av sina första blueskompositioner, betitlad "Holy blues" från en av sina äldre cd-utgivningar, en trippelbox inspelad i olika kyrkor med piporglar.
- Den ska jag nog spela på konserten, säger hon och lovar PT:s läsare att få tillfälle att lyssna på nämnda stycke på webben.