Orgeldans på rosor

Katharina Hieke har valt dansant musik från olika tidsepoker när hon för första gången i sitt liv kommer till Piteå för att spela orgel. Hon kallar kvällen konsert ”En dans på rosor” och bland annat blir det ett valsmedley av Johann Strauss den yngre som hon transk- riberat och arrangerat för orgel.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2013-09-13 06:01

Dimma som orsakade flygförsening gjorde att Katharina Hiekes förberedelsetid med Orgel Acusticum minskade med flera timmar.

– Inte så bra, men det är sånt som händer, säger hon som är van vid att turnera både inom Sverige och i utlandet i egenskap av orgelsolist, när hon inte tjänstgör som som organist i Ramundeboda församling i Laxå, leder körer eller arrangerar körmusik.

Fysiker först

Katharina Hiekes konsertprogram handlar om danser och hon har medvetet valt att återspegla olika tidsepkoker på temat.

– Att kunna göra det på ett och samma instrument är kul. Jag har hört den här orgeln digitalt över nätet och vet att den klarar frans- ka toner lika väl som pampig orkestermusik.

– Jag är jätteglad över att jag får här och jag vill nyttja tillfället att visa publiken vilken dansmusik som finns. Det ska bli jättekul! säger hon.

Katharina Hieke är född och uppvuxen i Berlin. Hon kom till Sverige 1996 efter en disputation i experimentalfysik vid hemstadens universitet.

I fyra år arbetade hon som forskarrassistent vid Kungliga tekniska högskolan, KTH, i Stockholm. Sedan påbörjade hon organist- och soliststudier, också de i Stockholm.

Välbehövlig satsning

Vid sin examen i orgelinterpretation framförde hon alla verk av fransmannen Maurice Duruflé (1902-1986) och vid kvällens konsert tänker hon spela en svit i tre satser av honom.

Österrikaren Anton Heiller representerar också 1900-tal, medan ett verk av tysken Siegfried Karg- Elert hör hemma vid förra millennieskiftet (1800-1900).

Ännu ett par millennieskiften tillbaka (1500-1600-tal) dateras holländaren Jan Pieterszoons ”Balletto del granduca”.

Ett av Johann Sebastian Bachs mest kända verk, ”Toccata, adagio och fuga i C-dur” skrevs på 1700-talet och för 1800-talet står Johann Strauß juniors valsmedley ”Rosen aus dem Süden” (Rosor från södern).

– Jag vet att konserten ingår i en satsning på kvinnliga organister. Sådant behövs för att bygga nätverk som är tillgängliga.

– Kvinnotemat avspeglas däremot inte i mitt val av tonsättare och det beror på att jag i första hand var ute efter att hitta olika danser som visar orgelns möjligheter, säger Katharina Hieke.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!