Opera med levande råttor

Den gamla folksagan "Råttfångaren i Hameln" utspelar sig på 1200-talet. När Piteå kammaropera och Musikteaterverket i Göteborg nu turnerar med den, är det britten George Benjamins moderna operaversion som gäller.

Hela ensemblen med sångarna Monica Danielson, Lisa Gustafsson och två inburade råttor, tillsammans med dirigenten Petter Sundkvist och regissören Ola Beskow.

Hela ensemblen med sångarna Monica Danielson, Lisa Gustafsson och två inburade råttor, tillsammans med dirigenten Petter Sundkvist och regissören Ola Beskow.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2012-10-25 06:00

Sedan urpremiären 2006 har Benjamins "Into the hill" med libretto av Martin Crimp, en av Storbritanniens största dramatiker, gjort stor succé på världens scener.

Piteå kammaroperas första samarbete med Musikteaterverket, som har sitt säte i Göteborg, utgör Norrbotten Neo och ett tiotal gästande musiker orkesterensemble under ledning av Petter Sundkvist. De två sångrösterna tillhör sopranen Lisa Gustafsson från Stockholm och mezzosopranen Monica Danielson som grundade Musikteaterverket 1996 och fortfarande är dess vd.

Den nu aktuella uppsättningen sjungs på originalspråket men berättas på svenska.

- Klangen i orden hänger tätt samman med musiken, därför har vi valt engelska. Men den svenska översättningen finns i programmet, säger Petter Sundkvist.

Uppehåll efter urpremiären
Urpremiären var i februari i Göteborg, där tre föreställningar som fick mycket positiv kritik gavs, sedan har uppehållet varat tills nu.

Nypremiären är i Piteå i kväll, sedan besöks i tur och ordning Sundsvalls Teater, Storsjöteatern i Östersund, Norrlandsoperan i Umeå, Lyckseles medborgarhus Aspen, samt Haparanda Folkets hus.

Regissören Ola Beskow har tagit fasta på att den moderna tolkningen, som inspirerats av Berthild Brechts dramaturgiska arbetssätt, tillför en ny dimension i sagan.

- Metaforerna lämnar stort tolkningsutrymme. Sångarna spelar många olika roller och meningen är att de inte bara ska gå in i och ut ur rollfigurerna, utan se på berättelsen tillsammans med publiken, säger han.

Ola Beskow är född och uppvuxen i Umeå, men har inte varit i Norrland på 30 år. Sedan 15 år tillbaka bor han i Oslo där han regisserar, frilansar och driver ett kulturhus.

Svårsjunget
Allt sedan Monica Danielson samarbetade med Piteå kammaropera 2010, som solist, regissör och översättare i "Diptyk - skuggornas röster" har en samproduktion med Musikteaterverket om "Råttfångaren" planerats.

- Den här kammaroperan är det svåraste jag matat in i huvudet, men det är bra skrivet så det är roligt också, säger Monica Danielson och menar både det vokala och att memorera texten.

- Dessutom är det många för oss ovanliga instrument med som ger nya klanger, säger Lisa Gustafsson och syftar på banjo, kontrabasklarinett, basetthorn, mandolin, cembalo och ovanliga brassordiner.

- Ingen takt är den andra lik!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!