Okej att anspela på klassiska titlar

Libellus erbjuder försäljare att köpa en licens för att trycka och sälja sagor. Att företaget har titlar som anspelar på Disney-klassiker och gamla folksagor är inget fel, enligt Joa Larsson, ansvarig för Libellus i Sverige.

Piteå2007-07-26 00:00
I fredags förra veckan (070720) berättade PT om Johnny Kamlund, återförsäljare för Libellus i Piteå, som säljer sagoböcker med titlar som bland annat liknar Disney-klassiker.

Joa Larsson är ansvarig för Libellus i Sverige. Konceptet kommer från Portugal, berättar han.

- Det finns alla rättigheter i sådant som Libellus använder sig av, säger Joa Larsson.

Inga problem

En del titlar, exempelvis "Mitt äventyr med Lejonkungen", anspelar på Disneys "Lejonkungen".

- På det sätt Libellus använder sig av dem är det inga problem, säger Joa Larsson.

- I ärlighetens namn, jag är ingen jurist, men jag har jobbat med det här i 16 år och vi har fått frågan flera gånger och det är inga problem.

Titlarna som Johnny Kamlund säljer är skrivna av portugisiska och sydafrikanska författare. Till hösten breddar Libellus konceptet med nya sagor skrivna av svenska författare.

- I Sverige har vi valt att kontakta institutioner och utbildningar för författare och illustratörer. Det finns jättemånga författare och illustratörer som är duktiga och som inte blivit publicerade, säger Joa Larsson.

I Sverige finns 15 återförsäljare för Libellus koncept. En del öppnar butik som Johnny Kamlund i Piteå, andra håller till på Internet med webbutiker. För försäljarna finns också möjlighet att sälja böckerna på mässor och i köpcentran, då allt som behövs är en dator och skrivare.

Lättsålda

Joa Larsson säger att böckerna är lättsålda och själv kan han minnas hur kul det var att som liten bli del av en saga.

- När jag var liten satte jag in mig själv i handlingen. Med teknikens hjälp kan vi nu ta det ett steg längre.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!