I södra Sverige har den statliga myndighetenKonstnärsnämnden ett internationellt residens för komponister. När kommande musikaliska program skulle beslutas där, resulterade det i att också ett nationellt residens bildades – med säte i Piteå.
– I regionen finns många intressanta resurser som komponister kan använda sig av, allt från Norrbottensmusikens ensembler till Studio Acusticums teknik, lokaler och andra möjligheter.
– Tanken är att hitta former för ett samarbete. Därför vill vi bygga upp ett system så att intresserade komponister kan söka stipendium för att jobba i Piteå, säger Hasse Lindgren som ansvarar för musikstipendierna hos Konstnärsnämnden.
Han tillägger bestämt att rätta benämningen för satsningen är komponist och inte kompositör eller tonsättare.
– Då skiljer man inte på genrer. Stipendiet omfattar allt från pop till klassiskt.
Orgelintresserad
Årets utvalda pilotkomponist, Emil Svanängen, har handplockats och inleder sitt arbete i Piteå 10-14 mars.Hans musik beskrivs ofta som kammar-rock och han återkommer flera gånger under året.
– Emil är klaviaturspelare och tänker använda sig av orgeln, som han är mycket intresserad av. Första gången han kommer hit får han bekanta sig med miljön helt enkelt, säger konserthusets chef Roger Norén.
Han påpekar att stipendiet ske ge utrymme för att fördjupa sig i den skapande verksamheten och att det därför inte innebär något krav på resultat i slutänden.
– Men Emil tänker redan i nästa steg. Han är en fantastisk musiker så det ska bli roligt att se vad han hittar på. Han kommer säkert att utforska orgelns tekniska möjligheter.
Positiv trend
I framtiden ska det nationella komponiststipendiet på 100 000 kronor utlysas på våren för året därpå. Konstnärsnämnden och en norrbottnisk referensgrupp samarbetar för att välja bland ansökningarna och man beräknar att pengarna ska räcka till vistelser i Piteå under två månader sammanlagt, fördelat över året.
– Finansieringen sker för vår del via de medel vi avsätter för arbetsstipendierna. Kommunen och regionen är medfinansiärer till 50 procent, säger Hasse Lindgren.
– Ett generöst och fint stipendium och det är hedrande för Studio Acusticum att vara del i den satsningen. Vi gjorde en uppvaktning hos nämnden och jag tror att den bland annat fastnade för våra professionella ensembler som Norrbotten Neo och Erik Westbergs körverksamhet. Men också att vår struktur är fritt hållen, så att olika aktörer kan samverka på ett smidigt sätt, säger Roger Norén.
Han ser över huvud taget en positiv trend för Studio Acusticum, med allt fler förfrågningar från boknings- och produktionsbolag:
– Området attraherar många. Inte minst tack vare ljudtekniken och våra sändningsmöjligheter, sådant som det fria musiklivet inte kan skapa själv.