I dag, mitt på dagen, spelas den pinfärska musiken upp i Acusticums stora konsertsal. Med tanke på den stora satsningen, med inte mindre än tre beställningsverk skrivna direkt för Neo, ytterligare ett uruppförande, samt Sverigepremiär av ett stycke som för första gången spelas med samtliga stämmor, är det förvånande att det inte blir fler konserter. Men konsertprogrammet blir tillgängligt för en större publik genom Sveriges radio, som sänt inspelningar av samtliga New Sweden-konserter.
Förra årets sändes för övrigt så sent som förra veckan.
Studerar i Frankrike
Två av tonsättarna har varit på plats under de senaste dagarnas repetitioner. Ylva Lund Bergner, född 1981 i Lund, går sjunde året på sin tonsättarutbildning vid konservatoriet i Köpenhamn.
- Där gör jag min examen, men jag läser det sista året i Lyon. Jag lever på stipendier och det är lyxigt att få bo i Frankrike, säger hon.
Ylva Lund Bergner skrev "Euphorbia" förra året, för en orkester i Köpenhamn och det har spelats för publik några gånger, men aldrig tidigare i Sverige.
- Själv har jag inte hört det med elektronik ännu, för de möjligheterna har inte funnits på de andra ställena. Det blir mer komplicerat med elektroniken men Neo är ju väldigt professionella, så det har gått lätt att komma in i musiken, säger hon och tillägger att även pianostämman blir en nyhet:
- Eftersom jag har en cittra hemma skrev jag för det instrumentet, men stämman går lätt att överföra till piano eller elgitarr. Det här blir första gången stycket spelas med piano.
Meningen med noterna
Neos konstnärlige ledare Petter Sundkvist inflikar att konserten som vanligt i New Sweden-sammanhang blir en svettig historia för pianisten Mårten Landström:
- I Ylvas verk befinner han sig mera inuti flygeln än utanför. Stycket innehåller många alternativa spelarter, säger han.
Ylva Lund Bergner har arbetat med ett par av musikerna i Neo tidigare och ett samarbete har varit på tal länge. Hon trivs med att vara på plats under repetitionerna, eftersom noter är symboler som kan tolkas på olika sätt.
- Vi pratar om vad som är meningen med de jag skrivit. Övertoner på träblåsinstrumenten kan spelas på olika sätt till exempel och på vissa ställen kan meningen vara att få så brett klangspektra som möjligt. På andra ställen handlar det om att skapa mera karaktär med små detaljer.
Christofer Elgh, född 1967 i Åmål, bor i Stockholm där han undervisar vid Kungliga musikhögskolan. Han har tidigare samarbetat med Mårten Landström och nu har han skrivit "On St Christopher’s Day" direkt för Neo.
- Det handlar om Christopher-myten, helgonet som led martyrdöden ett antal gånger och bar på en stor ryggsäck. Jag har skrivit musiken med tanke på min åttaåriga dotter Cornelia, som tycker att jag är en bärare. Vi skämtar om det, för jag har alltid burit henne mycke. Jag bär också på annat och reser en del. Jag tänkte att jag måste ta reda på vem jag är, säger han.
Grundmelodin är Australiens inofficiella nationalsång "Waltzing Matilda", vars titel också hänvisar till en packning som bärs runt.
- Inte något man snyter ur näsan precis, men igår föll arkitekturen på plats. Det händer mycket i musiken, när man tror att man fått grepp om den transformeras den, ändrar tempo, och byter skepnad, säger Petter Sundkvist.
Han är nöjd med hur New Sweden utvecklats. Flera verk som uppförts under tonsättarveckorna har blivit stående inslag i Neos repertoar.
- Tanken med den här veckan är att vi kan föra en dialog med tonsättarna i vår hemmamiljö och undvika det vanliga förfarandet med att beställa ett verk och sedan repetera in det genom att bara läsa partituret. Vi har fört dialog även med dem som inte kunnat vara på plats här, säger Petter Sundkvist.
De övriga är Brita Byström, född 1977, som skrivit "Revolt i grönska" 2008 på beställning av Neo. Anders Eliasson, född 1947, hade uruppförande för sitt stycke "Trio" för bara några månader sedan.
Ännu ett beställningsverk för Neo som uruppförs i dag, är B Tommy Anderssons "The Secrets of Eros". Tonsättaren, född 1964, har skrivit en musikalisk hyllning till Mahler, med hans "Adagietto" som huvudtema.
- Det ska vi ta med oss till Made i Umeå, där vi ska spela två konserter. På torsdagen blir det improviserad Cage-musik och på lördagen spelar vi B Tommys stycke på en konsert som handlar om tradition i förändring. Temat på årets festival är att återkomponera framtiden, säger Petter Sundkvist.
Ytterligare ett uruppförande i Piteå i dag, utgörs av "Frustrations" som Johan Hammerth, född 1953, skrev 2004.
- Det är så svårt så att det helt enkelt inte varit möjligt att framföra förrän nu. Vi har svettats rejält med det, säger Petter Sundkvist.
Nästa år planeras en minifestival i samband med New Sweden, genom Föreningen svenska tonsättares internationella samarbete med framför allt Storbritannien. Neos beställningar finansieras med stöd från Kulturrådet.