Danslärarutbildningens studenter i årskurs ett och två samlas i en av danssalarna vid musikhögskolan för en praktisk lektion med Jean Christophe Paré från Frankrike. Han och Marcelle Bonjour, som håller i teorin under de två dagar gästspelet varar, är inbjudna av det nationella Institutet dans i skolan med säte i Piteå.
- Styrdokumenten för den svenska skolan ställer högre krav på danslärarna, så det är viktigt att vi kan fortsätta arbetet med att få in spetskompetens utifrån, säger institutets verksamhetsledare och universitetslektorn i dans, Cecilia Björklund Dahlgren.
Skapandeprocesser
De så kallade franska spetskompetensdagarna vänder sig inte bara till studenter utan också till yrkesverksamma danslärare och danspedagoger, dansare, koreografer och lärare i andra ämnen än dans.
- Vi kommer att ta upp konstnärliga processer som vi arbetar med i de franska gymnasieskolorna, säger Marcelle Bonjour och räknar upp historik, analys, improvisation, interpretation, olika sätt att koreografera, estetik.
Allt ses genom praktiska övningar. Under torsdagsförmiddagen höll Jean Christophe Paré igång danslärarstudenterna i årskurs ett och två genom att visa olika sätt att skapa verk när man arbetar med dans i grundskolan.
- Vi introducerar arbetet steg för steg, från improvisation till tolkning, från skrivande till komposition.
Nationella storheter
Jean Christophe Paré har ett förflutet som dansare vid Nationella operan i Paris. Han är verksam som koreograf, lärare, statlig rådgivare, examinator, samt direktör för det nationella lärosätet för elitdansare i Marseille.
Marcelle Bonjour är verksam som danskonsulent vid skolor, universitet och institutioner i Europa och byggde upp Dans i skolan i sitt hemland.
Hon har också grundat ett franskt nationellt centrum för kultur och geografi som vänder sig till barn och ungdomar. Hon har haft ett nära samarbete med Cecilia Björklund Dahlgren under hennes arbete med Dans i skolan i Sverige.