Genrens utan tvekan löjligaste stund var när Bobby Ewing återvände från döden genom att uppenbara sig i duschen hemma hos Pamela. Hans återkomst förklarades av att Pamela bara hade drömt den senaste säsongen.
Sanningen var att "Dallas" hade förlorat en stor mängd tittare i och med Patrick Duffys (Bobby) avhopp.
Melodramats uppgift är inte att vara originellt.
Karaktärerna ska vara så uppe i sina egna känslostormar att de saknar tid till intellektuell distansering.
Det skärrade telefonsamtalet mitt i natten är en klassiker, så även att en gravid kvinna faller nedför trappan och drabbas av missfall. Alkoholism, drogmissbruk och trasiga familjerelationer är stommen i ett melodrama. Den ironiske tittaren har alltså mycket att skratta åt.
Bakom de vitmålade staketen finns hus fulla av familjehemligheter. Hemmafruarna är superkvinnor som håller koll på barnen samtidigt som stryktvätten ligger i nymanglade högar.
Grannskapet vältrar sig i mordfall och otrohet samtidigt som husen är fläckfria och blanka. Betoningen på överperfektion är alltså så dråplig att den ironiske tittaren blir utan ammunition.
"Desperate Housewives" har gjort såpan trendig igen. Länge har tv-tittaren fått dras med dokusåpor som "Farmen", "Bonde söker fru" och olika dejtingsåpor. Genren är på tillbakagång. Sveriges television lanserade i höstas "Andra avenyn" som vänder sig till både ungdomar och vuxna. Dokusåporna har dött ut och nu är det såpoperans tur att skildra folkhemmet igen. Givetvis på ett melodramatiskt och härligt överdrivet sätt.