Tittaren projicerar sig själv på någon av karaktärerna och blir ett med handlingen. Tittaren väver också in sina personliga livserfarenheter i karaktärernas ageranden.
Genom processen blir tittandet en vana och det är inte ovanligt att en tittare som en gång fastnat för en såpa följer den mot slutet.
Företaget sponsrade flera sändningar, vilket gav upphov till begreppen såpa och tvålopera.
Såpor som sänds under tidig eftermiddag produceras i en rasande takt och med begränsad budget.
Ett starkt kännetecken för daytime-soaps, som är deras benämning, är att scenerna överlappar flera avsnitt. Att ett telefonsamtal varar i tre avsnitt är helt vanligt.
Såpor för kvällstid, så kallad prime time, låter tid gå mellan klimax och upplösning. När tittaren får se fortsättningen på vad som hände har tid gått, ibland bara några timmar.
Men det viktigaste för prime time är att markera en förflyttning. Tiden har gått framåt, precis som i tittarens vardag.
I "Dallas" finns den städade kontorsmiljön, den pråliga ranchen Southfork samt det överflödiga livet med en cocktail före middagen.
I samma såpa finns också fattiga förlorare, tragiska skilsmässor, vårdnadstvister, alkoholism samt lögner och förtal.
Alla såpor har inte samma fokus. Brittiska såpor som "Hem till gården" och "Coronation Street" inriktar sig mer på vardagslivet bland arbetare.
Trots fokus på vardagsliv innehåller även brittiska såpor överdrifter. Framförallt är det relationer som dras till den yttersta gränsen. Relationer är människans stomme. Vi klarar oss inte utan att vara älskade och älska tillbaka. Såpans manusförfattare vet om det här. Men vad som är normalt att uttrycka och känna i det vanliga livet är i såpan förstärkt till gränsen av banalitet.
I morgon: Varför "Desperate Housewives" är den enda fungerande såpan kvällstid.