Musikalisk vinterfestival med varierad underhållning
I dag vid lunch öppnar Piteås åttonde festival på temat midvinter och musik. Lärare och studenter på alla kurser vid Institutionen för musik och medier, MME, samarbetar för att de kreativa krafter som alltid är i omlopp ska bli presentabla för en publik. Även i år är musikalkonserten den mest påkostade.
I år har inget krut sparats för att musikalshowen med allt från "Hair" till "Hairspray" ska tilltala publiken. Här en liten minirepetition i Acusticumtrappen.
Foto: Maria Johansson
Dagens öppningskonsert står stråk- och blåsmusikerna för. Både soloframträdanden och ensemblemusik utlovas i ett varierat program.
På eftermiddagen fortsätter kammarmusikerna med bland annat en urpremiär - en stråkkvartett som kompositionsstudenten Andreas Hedlund skrivit och titulerat "Opening Flower".
Högromantik
Ikväll blir det mera ny musik av komponiststudenter, när skolans masterstudenter i dirigering leder instrumentalister och kör i en musikalisk blandning som tar cirka en och en halv timme att genomföra.
- Programmet är så bra, så vi hoppas och tror att det kommer en hel del folk trots OS, Melodifestival och vackert vinterväder. Ett musikhus som kan producera sig självt helt och hållet och fylla fyra dagar med bra innehåll är nog ganska ovanligt, säger Acusticums PR-konsult Tomas Riklund.
Under fredagens lunchkonsert blir det ännu fler variationer på ensemblemusik för blås och stråkar och på eftermiddagen ger två av musikhögskolans lärare en konsert tillsammans.
Båda håller igång sina karriärer utanför undervisningen också. Helge Kjekshus som konsertpianist och Robert Ek bland annat som klarinettist i Norrbotten Neo samt som solist i olika sammanhang.
Förutom solostycken för instrumenten, spelar de bland annat Schumanns tre högromantiska fantasistycken.
Rockös
Studiomusikerklassens avgångsstudenter slår sig ihop med Piteå Blåsorkester på kvällen och lovar att det blir drag på ett sätt som är nytt för Midwinter Festival. Efter det blir det ännu en kvällskonsert, då i en helt annan genre:
- Traditionellt har vi haft välbesökta soulfester, men i år koncentrerar vi oss på tiden när blues blev rock and roll, säger Leo Holmberg som undervisar i elgitarr, ensemble och improvisation.
Han och Anna Wedin som också undervisar på studiomusikerutbildningen, i sång, jazz, rock och ensemble, lovar att draget utbyts i ös med raka rör när de rockar loss med sina studenter.
- Som vanligt håller serveringen öppet och vi ska se till att det finns utrymme för dans i Black box, säger Anna Vedin.
Barocktoner
Efter att ha skämt bort publiken med tre och fyra konserter per dag, trappas antalet ner under lördagen och söndagen med två vardera. Det som återstår är inte småpotatis för det. Exempelvis är det ingen vanlig gitarrspelning som Josef Segerstedt kommer att bjuda på, utan en med flera olika gitarrer och musik av Weiss, Bach och Castelnuovo-Tedesco med flera.
Sedan är det barock som gäller under en intensiv kvällstimme, när stycken av mästare som Händel, Vivaldi, Roman och Telemann framförs av sopranen Emma Rönnlund, Katarina Widell på blockflöjt, David Gammelgård, cello, och Lars Sjöstedt, cembalo och orgel.
Söndagens musikalkonsert brukar vara festivalens stora händelse. Förutom musikalmusik ur olika epoker med olika stilar, blir det ännu ett uruppförande med musik av Mikael Fall som också gjort orkesterarrangemanget. Irene Perdahl står för körarrangemang och i år har man för första gången anlitat sånghjälp från musikalakademien vid Strömbäcks folkhögskola i Umeå.
- Våra klassiska sångare sjunger ju inte musikaler till vardags, så sångcoachen Johanna Edlund har varit här, förklarar sångpedagogen Synnöve Dellqvist.
Hon ska hålla i tillställningen tillsammans med bland andra lärarkollegan Kjell-Peder Johanson vid avdelningen för medier och upplevelseproduktion.
Skärpning
Åsa Jönsson medverkar i musikalen tillsammans med musikhögskolans övriga klassiska sångare, en stor kör, Midwinterorkestern och gäster.
- För oss som går första året är det bra med ett sånt här tillfälle att få sjunga med alla slags musiker på skolan, träffa studiomusikerna och de som håller på med dirigering, komposition, tv-produktion och hela mediadelen. Man knyter kontakter inom skolan på ett naturligt sätt, utan att det känns krystat, säger hon.
Festivalen avslutas som nämnts i orgelsalen, när masterstudenterna i orgel och komposition ger en kvällskonsert. Finansieringen för det hela sker genom kursbudgetarna, samt en del av institutionens medel för marknadsföring.
Vinsten räknas inte i pengar
Den som köper ett festivalpass har tillgång till elva konserter för en hundring, annars är inträdet per konsert en femtiolapp, så det här är inget vinstdrivande projekt i pengar räknat. Lärare och studenter vid MME och Framnäs folkhögskola, samt barn, går dessutom in gratis. Men vinsterna är stora på andra sätt, anser de inblandade:
- Det är roligt att göra saker tillsammans med studenterna, men också med kollegor, säger Leo Holmberg.
- Jag tror också att det är viktigt för studenterna att det blir skarpt läge någon gång, så att kunskaperna kan användas till annat än det vanliga pluggandet.
- Att ta på sig scenkläder, samarbeta, repetera och uppträda inför publik är ett led i att bli artist. - Jag märker att vi alla börjar prata annorlunda med varandra till och med, vi blir mer skärpta, säger Kjell-Peder Johansson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!