Midvinterfest med gratis musik

Midvinterfestivalen på musikhögskolan bjuder på gratis entré till allt i år. Andra nyheter är en show för 200 inbjudna barn från kommunens förskolor, internationella gäster som bland annat ackompanjerar en stumfilm, och en debatt om jämställdhet inom musiklivet med nationella förtecken.

Maria Finkelmeier i Ensemble Evolution, har bjudit in sin förre lärare i New York. Det blir en ovanlig biokväll, med levande slagverksmusik som han skrivit till stumfilmen "A Page of Madness" från 1926.

Maria Finkelmeier i Ensemble Evolution, har bjudit in sin förre lärare i New York. Det blir en ovanlig biokväll, med levande slagverksmusik som han skrivit till stumfilmen "A Page of Madness" från 1926.

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2012-02-21 06:00

Den tolfte Midvinterfestivalen börjar på torsdag med att Lina Nybergs barnshowband framför "Den olydiga ballongen" på Acusticums svarta scen. Samma dag arrangerar Statens musikverk ett panelsamtal om sitt krav på jämställdhet inom musiklivet.

- Lina Nyberg har en spelning som Jazz i Piteå arrangerar kvällen innan. Sammanträffandet gör att hon och bandet kan stanna i Piteå och vara med på festivalen, säger produktionschef Roger Norén.

Den slopade entrén till de 14 konserter som ryms i programmet till och med söndag eftermiddag, motiverar han med att administrationen för entréavgift är en belastning.

- För studenterna ingår det här i utbildningen och enligt universitetets policy ska vi inte ta inträdesavgift för våra arrangemang om det inte är nödvändigt. Hanteringen av pengarna är besvärlig, så vi ser helst att vi slipper den. Nu känns allt mera lätthanterligt.

Fyrkantens blåsare
Roger Norén vill särskilt flagga för programpunkten "Musikliv i balans - sanning och konsekvens". Bakgrunden till diskussionen om musikaliska hierarkier, normer och kvotering, är de åtta miljoner kronor som Statens musikverk fått att fördela de närmaste fyra åren till "projekt i det fria musiklivet för att främja jämställdheten".

Fyra liknande paneldebatter med arrangörer, musiker och administratörer har hållits på andra orter i landet under hösten . Torsdagens kommer att sändas över internet.

Det första dagsprogrammet innehåller också kammarmusik vid såväl lunchtid som sen kväll i aulan, med skolans klassiska ensembler samt Musikhögskolans kammarkör under ledning av Erik Westberg och med Helge Kjekshus vid pianot.

Fyrkantens blåsorkester består av omkring 100 ungdomar från de kommunala musikskolorna i Piteå, Luleå, Älvsbyn och Boden som spelar blåsinstrument och de uppträder i stora konsertsalen tidigare på kvällen.

- Piteå brukar alltid vara värd för sina och grannkommunernas blåsarungdomar i samband med vår festival, säger Roger Norén.


De klassiska ensemblerna fortsätter att presentera sig på fredag då det blir filmmusik. Bland annat Samuel Barbers berömda "Adiago for strings".

Tyskt och spanskt
På eftermiddagen är det dags för det första internationella gästspelet. Två före detta studenter på skolan som flyttat till Bremen för att fördjupa sig i renässansmusik, Johannes Liedbergius och Karin Gyllenhammar, återvänder till Norrbotten med ytterligare tre sångare. Tillsammans kallar de sig Vokalharmonie Bremen och konsertprogrammet innehåller madrigaler från senrenässansen till 1900-talet.

- Vi kommer att vara i Piteå hela veckan. Den första konserten blir i Hortlax, sedan åker vi till kyrkorna i Övertorneå och Nederluleå också. På fredag är vi med på Midvinterfestivalen i Piteå, vår konsert är i orgelsalen, säger Johannes Liedbergius.

Där hålls även en sedvanlig orgelkonsert på lördagen, samt festivalens finalkonsert med Lars Sjöstedt som ska improvisera.

I aulan bjuder skolans studenter och lärare på genuin folkmusik från Spanien på fredagskvällen.

- Det blir kända och okända spanska sånger till gitarr, balalajka och violin, säger sångpedagogen Synnöve Dellqvist.

Hennes studenter är också starkt involverade i festivalens populära musikalkonsert.

I år kallas den "Ratatoille" och har flyttat från stora salen till Black box.

- Musikalkonserten brukar vara den mest välbesökta under festivalen och eftersom lokalen är mindre än tidigare blir det två konserter i år istället, en på lördag och en på söndag, säger Kajsa Enqvist som tillsammans med en annan musikstudent, Anders Hedlund, är festivalproducent.

Nytt och gammaldags
Ett inslag som redan på förhand får räknas till festivalens mest annorlunda genom åren, är fredagskvällens sista. Då gästar slagverkarna William och Ruth Cahn Acusticums stora sal i sällskap med Teinosuke Kinugasas stumfilm "A Page of Madness" från 1926.

Den ackompanjeras med levande musik precis som det begav sig när filmkonsten var ung. Paret Cahn spelar tillsammans med Ensemble Evolution och för att förlänga programmet inleder masterstudenterna med en egen programpunkt.

- Det blir en gammaldags biopupplevelse. Till en början hade jag problem med att få tag på en projektor för 16 millimeters film och ringde runt hela Sverige utan resultat. Om Bill (William Cahn, red;s anm.) skickade hit sin egen från USA skulle det kosta 30 000 kronor, säger Roger Norén.

Lösningen fanns på nära håll. När han ringde Lennart Jonsson i Lillpite, som arbetat som biografmaskinist, visade det sig att han är samlare.

- Han äger tre 16-millimetersprojektorer som han kan tänka sig att låna ut! säger Roger Norén.

Maria Finkelmeier är organisatör för slagverkskonserten.

- Bill var min lärare under mina masterstudier i New York. Han har skrivit den musik som vi ska framföra till den japanska filmen.

- Medan han och hans fru är här ska Bill jobba med slagverkslärarna på musikhögskolan och Ruth med slagverkseleverna på Framnäs folkhögskola, säger hon.

Lördagens sena konsert i stora salen blir också ovanlig. Orgelprofessor Gary Verkade fungerar som ciceron i en annorlunda värld av elektroakustisk orgelmusik.

- Jag kan rekommendera den för alla som vill vara med om något nytt i musikväg. Gary är jättebra på att berätta om den här udda musiken, säger Roger Norén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!