Tvåmannabandet Iris turnerar just nu i Norrbotten. Med totalt nitton spelningar inbokade har de avverkat cirka hälften och uppträtt på de mest skilda scener.
– Vi har försökt spela på olika ställen. Vi har spelat i kyrkor, köpcenter, ålderdomshem, på muséet i Piteå. Näst på tur är Norrfjärdens kyrka ikväll, säger Marcus Fenn.
Repertoaren består helt av egna arrangemang och spänner sig över folkmusik och barockmusik till ragtime, pop och visor.
– Det känns som om det varit uppskattat, att det blivit mångsidigt och intressant, säger Johanna Yew Olsson, som spelar marimba och sjunger.
Breddat repertoaren
Utvecklingen mot en bredare repertoar tycker de känns både utvecklande och naturligt.
Duon har gått från att spela lätt igenkännliga pop- och rocklåtar till en bredare repertoar vad gäller både den instrumentala uppsättningen och urvalet av låtar.
– Från början var tanken att vi skulle spela pop- och rockcovers, låtar som folk kände igen. Det instrumentala bestod av marimba, gitarr och sång. Nu har det utvecklats till en bred konsertrepertoar, och i det instrumentala har vi lagt till fiol, oktavmandolin och munspel, säger Johanna Yew Olsson.
Allt från egna arrangemang av låtar av Lars Winnerbäck till Menuett ur Cellosviter av Johann Sebastian Bach.
– Det känns kul att utveckla fler sidor av vad man gillar. Det blir mer särpräglat, man gör sin egna grej, säger Marcus Fenn.
Turne i Norrbotten
Bandet har spelat live sporadiskt tidigare, men detta är första gången de är ute på turné.
– Vi har spelat live förut, men det har mest varit ströspelningar. Nu ville vi se om vi kunde få ihop en turné. Vi blev taggade och tänkte att ”nu gör vi det här”, säger Marcus Fenn.
De olika spelmiljöerna skiljer sig mycket i akustik och spelmiljö, något bandet säger att man får ta hänsyn till.
– Man får anpassa sig efter var man spelar och till vilka som lyssnar, säger Marcus Fenn.
–Det är stor skillnad mellan när folk sätter sig ner för att lyssna på en konsert och när de rör sig i olika miljöer, som köpcenter och krogar. Då får man anpassa hur man spelar också, säger han.
– Även tempo och liknande är något man måste ta hänsyn till i de olika miljöerna. I kyrkor med mycket akustik kan man låta tonen leva längre. Det kan man inte utomhus och i mer stumma miljöer, säger Johanna Yew Olsson.
Att valet blev att hålla turnén inom Norrbotten och Västerbotten hade både praktiska och intressemässiga orsaker.
– Det finns så många fina kyrkor här. De är kul att spela i, säger Johanna Yew Olsson.
– Det är praktiskt när vi bor här också. Man slipper hotell och höga reskostnader. Sen kändes det fint att göra något lokalt och spela för dem som bor här, säger Marcus Fenn.