Lättlyssnat med tyngd för blås och stråkar
"Instrumentens sköna sång" heter det program som Norrbottens Kammarorkester turnerar med denna vecka. Orkesterns flöjtist och klarinettist - Sara Hammarström och Robert Ek i Norrbotten Neo - är solister i en konsert med musik av två äldre och två nutida klassiker.
Sara Hammarström, flöjtist i Norrbotten Neo, tillsammans med kollegan Robert Ek, klarinett.
Foto: Maria Johansson
- Det brukar man stå och spela bakom ett skynke inför en antagningsjury, att spela det med orkester gör att jag plötsligt förstår meningen med musiken på ett helt annat sätt.
- Mozart är alltid rolig att spela och med den här lilla orkesterbesättningen känns det fräscht. Inte lika svulstigt som en mer tidstrogen tolkning skulle bli, säger hon.
Klassikerkontraster
Robert Ek har valt Hans Eklunds betydligt mer allvarstyngda "Musica da Camera VII".
- Där finns en melankoli som jag fastnat för. Jag tror han skrev den här musiken till minne av sin far, det gör det hela ännu tyngre, säger han om sitt solostycke.
Orkesterns konstnärliga ledare Petter Sundkvist och programrådet har valt att kombinera den svenska nutida klassikern med ännu ett svenskt verk av en nutida traditionalist. Ingvar Lidholms "Musik för stråkar" inleder hela konsertprogrammet.
Nästa år fyller tonsättaren 90 år och då ska Petter Sundkvist för övrigt dirigera Kungliga filharmonikerna vid hans födelsedagskonsert i Stockholms konserthus.
- Mozart har vi valt att kombinera med en Haydn-symfoni som passar bra i sammanhanget, säger Petter Sundkvist om symfonin i C-dur, den som fått namnet "La Roxelane" efter en hjältinna i ett teaterstycke.
Den nu aktuella turnén har premiär i morgon i Luleå och går även till Pajala och Gällivare innan avslutningen i Piteå på söndag eftermiddag. Det är årets andra program som bygger på att presentera vilka solistiska kvalitéer musikerna i Norrbotten Neo har och satsningen fortsätter nästa år.
- Vi vill lära känna vår publik och ge den en chans att lära känna oss bättre, säger Sara Hammarström om upplägget.
- Ja, vi vill bygga en relation till publiken, instämmer Robert Ek.
Finfrämmande
Relationerna till andra musiker i landet verkar i alla fall vara i hamn. Orkesterns andreoboist är Mårten Larsson, solooboist i Göteborgs symfoniorkester sedan 20 år tillbaka. Fagottisten Berthold Grosse, som spelat med NKO i tre år, är stämledare hos Hovkapellet vid Kungliga operan.
- Vi har det lätt på så vis att de allra bästa gärna vill komma och spela med oss och det är vi så klart glada för.
- Vi är också nöjda över att vi kunnat erbjuda två studenter som går påbyggnadsutbildningar vid musikhögskolan i Piteå plats i den här produktionen, säger Petter Sundkvist.
Han syftar på violinisten Isabella Andö som går masterutbildningen, och valthornisten Emma Wahlström som går kandidatutbildningen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!