Länets unga orkestermusiker i samarbete med Kalle Moraeus

Norrbottens Ungdomssymfoniker, NUS, samlades i helgen för ett av sina återkommande läger, då varje sektion i orkestern får specialundervisning och ny repertoar repeteras. Delar av programmet som hade premiär i Älvsbyn i går ska ingå i ett samarbete med multimusikern Kalle Moraeus på Jokkmokks marknad.

Lukas Backeström gillar att spela klassisk musik tillsammans med andra.

Lukas Backeström gillar att spela klassisk musik tillsammans med andra.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ2013-10-28 06:00

Varje utrymme i Studio Acusticum upptogs när 59 ungdomar från Norrbotten och Västerbotten samlades i Piteå med sina instruktörer för det sista av de fyra musikläger som erbjuds dem varje år.

– Vi brukar vara 64, men två är på pianoutbildning med Staffan Scheja, två är på jazzfestival och någon är sjuk. Merparten av ungdomarna kommer från de kommunala musikskolorna i Norrbotten, men på vissa instrument rekryterar vi även från Västerbotten, sa NUS producent Kicki Enquist när PT tittade in på repetitionerna i lördags.

Västernorrland hade hon kunnat tillägga, för faktum är att en av slagverkarna, Jonatan Andersson, kommer från Sundsvall.

Hur samarbetet med Kalle Moraeus ska utformas vet hon ännu inte:

– Vi fick det bekräftat alldeles nyligen och har inte hunnit prata med honom om det, men det är roligt att det blir av.

Norrländskt

Medianåldern i orkestern är 18 år och den yngsta som är med, Beata Wallsten från Piteå, är 14. Resan till lägret bekostas av orkestermedlemmarna, de betalar också en symbolisk summa för inkvartering.

– När vi började för 23 år sedan var den klassiska verksamheten på musikskolorna i länet större än vad den är idag. Vi har svårare att fylla orkestern med musiker på den nivå vi vill hålla, därför behöver vi ett större upptagningsområde, sa Leif Karlsson som lett NUS konstnärligt hela tiden och för övrigt är känd för sina 30 år i den världsberömda slagverksensemblen Kroumata, där han slutade 2008.

Kicki Enquist tillade att samarbetet över länsgränsen också har andra positiva effekter:

– Fler ungdomar får upp ögonen för musikutbildningarna på Framnäs folkhögskola och musikhögskolan i Piteå.

Kreativt allvar

Leif Karlsson bekände att han kan vara både kräsen och petnoga vad gäller kvalitén på musicerandet, men han har inte upplevt att någon tar illa upp.

– Jag märker att ungdomarna uppskattar det, att bli tagen på allvar är viktigt för dem. De som kommer med håller hög nivå, men syftet är inte att alla ska bli yrkesmusiker. De kan ha nytta av sin kreativitet i andra sammanhang, sa han.

Han beklagade att många av de kommunala musikskolorna i dag är offer för sparbeting, vilket i förlängningen drabbar NUS:

– Lycksele funderar på att lägga ner sin musikskola och vi har en flicka därifrån som spelar oboe.

Musikskoleunder

Andra av orkesterns styrkor är enligt Leif Karlsson de assisterande lärarna, varav många varit med nästan lika länge som han själv, samt producenten och en okomplicerad organisation.

– Vi har lärt oss mycket genom åren, men redan det första året vann orkestern ett SM och efter tio år vann vi VM. Den ambitionsnivån vill vi fortsätta med.

Många väl etablerade musiker har varit med i NUS, bland andra Norrbotten Neos klarinettist Robert Ek och violinisten Linnéa Nyman som för drygt en vecka sedan kom med i Sveriges radios symfoniorkester.

Leif Karlsson lärde känna Kalle Moraeus när denne var violinist i Kungliga filharmonikerna.

– Han tillhör också det svenska musikskoleundret och är klasiskt skolad, om än många förknippar honom med folkmusik, så tanken att han samarbetar med oss är inte alls långsökt, säger Leif Karlsson.

Motivation

Beata Wallsten från Piteå, som spelar cello, var på sitt första orkesterläger:

– Jag tänker absolut fortsätta i NUS, att få spela med så stor orkester har varit jättekul. sa hon.

Violinisten Gabriella Artursson från Luleå har varit med sedan i vintras och höll med:

– Alla människor är jätteroliga att vara med och det är utmanande att få spela på en lite högre nivå än annars. Det motiverar mig att fortsätta.

Felicia Lövkvist från Boden spelar också violin och har varit med i ett och ett halvt år:

– Jag tycker om att spela klassisk musik och det är kul med gemenskapen.

Framtidsplaner

Noah Sundkvist från Boden spelar trumpet och var på sitt fjärde läger.

– Jag lyssnar inte på klassiskt, men att spela klassisk musik är kul. Jag valde trumpet för att det är ett vackert instrument och för att min pappa spelar trombon. Därför ville jag välja ett brassinstrument. Trombon och trumpet låter bra tillsammans, det är roligt att spela duetter, sa han.

Lukas Backeström från Piteå spelar violin och var på sitt andra läger.

– Att spela ensam är inte samma grej som att öva med alla andra, därför gillar jag det här. Att vi ska spela med Kalle Moraeus är askul, han är ju skön! sa han och hastade vidare från programrepetitionen med hela orkestern till sin sektions specialinstruktioner.

Vid nästa läger i mars 2014, ska NUS repetera inför en konsert i Boden, som eventuellt också ges i Piteå. Samma år firar Norrbottensmusiken ungdomskör Arctic Light tioårsjubileum och inför det planeras ett samarbete.

FAKTA

Aktuell repertoar

Wolfgang Amadeus Mozart – Konsert för piano och orkester nr 12, Andante. Pianoolist: Linus Nordmark, Piteå.

Lars-Eric Larsson – Concertino för trombon och stråkorkester, sats 3. Trombonsolist: Lars Ullberg, Norrfjärden.

Leonard Bernstein – Highlights from West Side Story

Arturo Márques – Danzón No. 2

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!