Konst i flygande fläng

KONSTUTSTÄLLNING. Keramik- och textilkonstnären Ulrika Lundmark från Boden, visar sin första separata utställning i Öjebyns konsthall. Hon längtar till vernissagen i morgon, då hon hoppas få återse någon av de många Pitebor hon studerade tillsammans med i Sunderbyn.

Piteå2006-01-13 00:00
Ulrika Lundmark hade gått flera kvällskurser i keramik, lädersömnad och andra kreativa sysslor, när hon 1999 gjorde det hon längtat efter under 20 år som kontorist: hon började studera konst på heltid. <br /><br />Det blev fyra år i Sunderbyn, tre på konstlinjen och ett på konstpedagoglinjen. Nu försöker hon få en stadigvarande tjänst som pedagog eller textil- och bildlärare.<br /><br />- Jag har velat göra något kreativt ända sedan jag gick ut skolan. Att sy, måla, teckna och pyssla har alltid varit min hobby och mest av allt gillar jag keramik. Den har jag hållit fast vid, trots att jag tyckte det var jätteroligt med allt annat vi provade på i Sunderbyn, säger hon. <br /><br />Utställningen har många textila influenser. <br /><br />Ulrika Lundmark har sytt och broderat mycket i sitt liv och på senare tid har hon börjat brodera tavlor utifrån egna ögonblicks-skisser. <br /><br /><h3>Ytliga variationer</h3>På håll ser de ut ungefär som tuschteckningar, vid närmare betraktelse framträder den företrädesvis svarta och ganska tunna tråden på naturfärgat linne. Överhuvudtaget är färgklickarna sparsmakade i utställningen, ändå är helheten mer färggrann än vad Ulrika Lundmark tidigare visat upp i samlingsutställningar, enligt henne själv.<br /><br />- Att experimentera med glasyrer tycker jag är roligt, säger hon och visar en rad bruksfat i lera som alla har samma form men skiljer sig markant genom sina helt olika ytor.<br /><br />En del är glänsande glatta, andra ser ut som slät sand eller ett tyg med struktur. Alla faten är natur- eller pastellfärgade. Ulrika Lundmark har experimenterat med att kavla in annan lera i färdigdrejade fat, alternativt en duk vars väv eller eventuella broderier gett avtryck. <br /><br /><h3>Konst-fåglar</h3>Sin förkärlek för att arbeta med keramik förklarar Ulrika Lundmark med att leran är fritt formbar, medan glasyrerna lever ett eget liv och inte alls går att förutse. Den inneboende motsättningen i tekniken håller spänningen vid liv.<br /><br />- Varje gång jag öppnar ugnen känns det som att öppna julklappar. Kanske blir slutresultatet inte som jag tänkt mig, men om jag är öppen för att se det hela på ett annat sätt än den bild jag har i huvudet kan det ändå bli bra. En annan gång kan det hända att allt blir precis som jag ville, eller så kanske jag helst vill kassera och börja om.<br /><br />Bland skulpturerna är fåglar ett frekvent återkommande motiv, inte sällan i par, medan det är människor som befolkar de broderade tavlorna.<br /><br />- Fåglar fascinerar mig. Varför vet jag inte, konstaterar Ulrika Lundmark.<br /><br />Hon verkar inte ha lust att grubbla över det heller, däremot talar hon om fåglar som om hon genast önskar sig en lerklump för att göra fler.<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!