Kompositör skriver Piteåunik musik

Sten Sandell är ny kompositör i residens vid Acusticum i Piteå. Nu komponerar han ett improvisationsverk för Acusticums orgel och Norrbotten NEO, ett verk som är unikt för Piteå.

Kompositören Sten Sandell är residenskompositör vid Acusticum. I ett samarbete med Norrbotten NEO skriver han ett verk för kammarorkester och orgel. Mycket av verket bygger på improvisation.

Kompositören Sten Sandell är residenskompositör vid Acusticum. I ett samarbete med Norrbotten NEO skriver han ett verk för kammarorkester och orgel. Mycket av verket bygger på improvisation.

Foto: Jens Ökvist

Piteå2015-07-06 21:58

Sten Sandell är kompositör och improvisationsmusiker. Under ett antal år har han utforskat musikaliska skillnader mellan inre och yttre rum, där han flyttar musik mellan ett rum och ett annat för att bredda den rumsliga upplevelsen av musik. I sitt nya verk kommer han att använda sig av Acusticums orgel för detta ändamål.

– Jag kommer att använda mig av ljud inifrån orgeln. På den här orgeln kan man arbeta med förändrat lufttryck, vilket är spännande. För mig blir orgeln ett stort blåsinstrument, och det vill jag använda mig av, säger han.

Kompositionen kommer att skrivas för orgel och kammarorkester och Sten Sandell beskriver verket som ett rumsligt drama.

– Det blir ett platsspecifikt drama för instrumentalister, orgel och rumsligheter. Jag är improvisationsmusiker, så mycket kommer att baseras på improvisation, säger han.

Unik orgel

I och med att Sten Sandell även jobbar med inspelade ljud när han flyttar musik mellan olika rum så kommer stycket han komponerar att bli fullständigt unikt för Piteå.

– Det här är en unik orgel, det stycke jag komponerar kan bara göras här. Skulle jag göra stycket någon annanstans skulle jag få göra om allt, säger han.

Kompositionen innefattar ett samarbete med Norrbotten NEO, vilket Sten Sandell ser fram emot med glädje.

– Norrbotten NEO är världsledande inom nutida musik. De har aldrig spelat tillsammans med orgeln, så det blir något nytt, säger han.

Musik och ord

I sin musik blandar Sten Sandell musik med text för att skapa klangeffekter. Snarare än ordens direkta betydelse är det klangen och rytmiken som intresserar honom. En författare som haft avgörande betydelse för honom är den danska poeten Inger Christensen. I det Piteåunika verk han nu skriver kommer texter ur hennes diktsamling ”Det” från 1969.

–  Det är den mest avgörande text som jag någonsin blivit drabbad av, rytmiken och klangen i orden. Inger Christensen är avgörande för mitt arbete. Hennes text kommer att styra vårt spelande på många ställen i verket, och kommer att ge olika riktningar åt vårt spelande, säger han.

Första residenset

Det residensskap som Sten Sandell nu innehar är det första i sitt slag. Andra konstformer har länge jobbat med konstnärer i residens, men vad gäller kompositörer så har något sådant inte tidigare funnits i Sverige. Kompositionsresidenset har skapats genom ett avtal mellan Piteå kommun och Konstnärsnämnden. Roger Norén, konserthuschef på Acusticum, tycker att längre samarbeten med kompositörer är viktigt.

– Det är viktigt för den musikaliska miljön här hos oss att under en längre tid få jobba med en kompositör. Ett sådant här verk blir väldigt platsspecifikt, säger han.

Uruppförs i Piteå

Stycket, som går under namnet ”Borduna heterotopia acusticum”, en titel inspirerad av strukturalisten och filosofen Michele Focault, kommer att uruppföras under New directions-festivalen till våren.

– Det är spännande, för mig är det roligt att få visa upp vad jag försökt göra under ett års tid. Det är dessutom extra roligt när det sker i ett sådant forum, säger Sten Sandell.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!