Källaren fick Antonsen att välja trumpeten

TRUMPETVIRTUOS. Orkesterrepetitioner mellan tio och två, därefter fyra effektiva timmar i studion innan kvällens konsert. Och gärna en spelning på jazzklubb som avslutning. Så kunde en dag i Ole Edvard Antonsens liv se ut när han under 80-talet spelade i Oslofilharmonikerna.

Piteå2007-06-29 00:00
Ole Edvard Antonsen är inte bara en av världens mest framstående klassiska trumpetare, han är också något av en popstjärna hemma i Norge. Skivan "Tour de Force" från 1992, med covers av bland andra Rolling Stones, gick rakt upp på norska topplistan och sålde i över 140 000 exemplar. Men även en och annan svensk torde känna igen honom.

- Jag tror jag besökte varenda folkpark när jag spelade i Carola Häggkvists band, säger han när jag till slut, på midsommarafton, lyckas få en pratstund med honom.

Han befinner sig i studion för att mixa en ny popskiva med eget material, som släpps till hösten. Nästa projekt blir en studioinspelning med jazztrio. Dessförinnan ska ett antal konserter och uruppföranden hinnas med. Men intensivt turnerande har aldrig skrämt den 45-åriga genreöverskridaren.

- Fast i Piteå tror jag inte att jag spelat tidigare, åtminstone inte i klassiska sammanhang.

Mörk källare

Att det blev en musikkarriär är inte så konstigt. Pappan hade en egen dansorkester hemma i Hamar, bägge bröderna spelade instrument och huset var en mötesplats för musiker av alla slag.

Ole Edvard fick sina första pianolektioner vid tre års ålder men ett par år senare flyttades pianot till källaren.

- Och där var det så mörkt att jag aldrig vågade gå ner och spela.

Istället letade han reda på en gammal kornett. Som sexåring gjorde han solistdebut med dansorkestern inför 2 000 personer.

Ole Edvard kände sig dock aldrig pressad hemifrån.

- Nä, snarare tvärtom. Vissa perioder fick mamma säga åt mig att sluta öva och gå ut och leka istället.

En läppoperation i trettonårsåldern satte stopp för övandet tillfälligt. Läppmuskulaturen fungerade inte längre som han var van vid.

- Plötsligt fick jag inget ljud alls i instrumentet. Det var en väldigt frustrerande period på två år när jag nästan inte spelade alls.

20 procent talang

Men sedan tog han det avgörande beslutet. Ole Edvard Antonsen skulle bli musiker - kosta vad det kosta ville. Han började öva disciplinerat åtta timmar om dagen och det formade honom till den virtuos han är idag.

- Framgång handlar om 20 procent talang och 80 procent hårt arbete. Men man får inte glömma bort att samtidigt ha kul. All övning borde handla om att göra det här metallstycket som trumpeten är till något levande.

Sandström-noter

Trumpetsolister är knappast bortskämda med någon jätterepertoar att ösa ur. Det finns lite barockmusik, några wienerklassiska konserter och i det närmaste ingenting från romantiken. Istället är man hänvisad till ny musik, något som inte bekymrar Antonsen det minsta.

- Jag gör fyra, fem stora uruppföranden om året och det är väldigt givande att arbeta med nyskrivet.

Just nu arbetar Piteåkompositören Jan Sandström med ett verk, specialskrivet för den norske trumpetaren. I oktober är det tänkt att uruppföras i Trondheim med symfoniorkestern där.

- Jag har stora förväntningar, säger Antonsen. Sandström är en stor kompositör och musiker. Fast några noter har jag inte fått ännu.

En av de stora drömmarna gick annars i uppfyllelse 1995 när han spelade in med Berlinfilharmonikerna. Vilka drömmar det nu siktas mot vill han inte avslöja.

- Men det viktigaste är att utveckla sig själv utifrån egna förutsättningar. Och då spelar det ingen roll om man gör det i New York eller i Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!