Juvas Marianne Liljas arbetar som forskarassistent vid musikhögskolan i Piteå. Hon säger att hon började intressera sig för David Björlings pedagogik och dess bakgrund i äldre sångundervisningstraditioner av två orsaker:
- Familjen Björling bodde i Leksand under 20-talet.
- Själv är jag född och bosatt där. I bygden har det ständigt berättats historier om den stränga pappan Björling och de fyra pojkarna.
- Min far, som var en röstbegåvad autodidakt, spelade ofta deras skivor och man kan säga att Jussi Björling alltid varit en viktig person i mitt liv.
- Eftersom jag själv är sångare, sångpedagog och forskare, bestämde jag mig för att ta reda på vad som var tekniken och pedagogiken bakom hans röst, säger Juvas Marianne Liljas.
Snårig flora anekdoter
Att ta sig igenom floran av legender och myter var inget enkelt tilltag. Juvas Marianne Liljas ägnade flera år åt att skala bort alla lager av anekdoter som berättats så många gånger att de blivit sanna.
- Ett tag forskade jag på halvtid, så jag levde med det här i sex år istället för fyra.
- Till sist fick jag syn på verkligheten genom att återgå till källorna.
Smed med operaintresse
Till att börja med undersökte Juvas Marianne Liljas vilka pedagogiska traditioner som Björlingskolan hämtat sin metod ur och hon blev fascinerad:
- David Björling var ett pedagogiskt geni! konstaterar hon.
Juvas Marianne Liljas berättar att han var smed från början och att han fostrades i 1800-talets frireligiösa rörelse vid järnbruken i Sverige och Finland.
-Han drevs av ett oerhört sångintresse och han och hans syskon var som en hel kyrkokör.
- Hans mål var att skapa en egen operaskola och han utbildade sig i sång i USA, vid Metropolitans operaskola i New York. På Met uppträdde han med bland andra Caruso.
Caruso som förebild
Den italienska tenoren blev förebilden för den tonbildning och den sångteknik som Björlingskolan har.
- Caruso flyttade in i vardagsrummet hos Björlings, genom stenkakorna. Hans sätt att sjunga blev en mall som alla David Björlings sångelever fick utöva studier ur.
- Från det att hans egna pojkar var i treårsåldern undervisade han dem dagligen i hemmet, i sång, notläsning och instrumentalspel.
- Pojkarna bildade en sångtrio som tillsammans med fadern blev Björlingkvartetten, säger Juvas Marianne Liljas.
Enligt hennes doktorsavhandling, som hon gjorde vid Stockholms universitet, hade pojkarna en väl utvecklad röstteknik för att vara så små barn - de sjöng helt enkelt med fylligare och mer manlig tonbildning än vad barn normalt gör.
- I tio år, 1916-1926, gav Björlingkvartetten tusen konserter i Sverige och USA.
- Här hemma betraktades de med skepsis, man förstod sig inte alls på David Björlings sätt att utbilda sångare.
- I USA fick de däremot en enorm uppmärksamhet över hela kontinenten, vilket resulterade i sex skivinspelningar hos Columbia Records i New York.
Kungligt stipendium
Ju mer Juvas Marianne Liljas talar om David Björling och hans söner, desto mer entusiastisk blir hon.
- Mamman, Ester Björling, avled i tuberkulos 1917 och David Björling blev ensamstående pappa. Uppträdandena blev ett sätt att försörja familjen, säger hon.
Juvas Marianne Liljas påpekar att efter tiden vid Metropolitan fick David Björling ett stipendium av Oscar II.
Med det kunde han fortsätta sina sångstudier vid musikkonservatoriet i Wien. Där forskade hans lärare om äldre sångteknik, inte minst kastraternas.
- Den pedagogik han själv utvecklade har rötter i äldre italiensk tradition, med individuell skolning och en mera robust sångteknik som samtidigt är försiktig med omfånget, säger Juvas Marianne Liljas.
Men det italienska bel canto-idealet som fokuserar på appoggio - magstödets betydelse för att dimensionera luftflödet i exakt rätt doser för tonhöjden - och chiaroscuro - läran om hur man akustiskt kan färga rösten - hade tunnats ut i Sverige.
Metod med goda resultat
Det var den franska skolan med sin kollektivt inriktade pedagogik som rådde när David Björling var verksam.
- Det blev modernt att utöka registret och röstidealet blev mera krävande. Kunskapen om att sångutbildning går långsamt gick förlorad.
- Den italienska utbildningen är omsorgsfullare och pågår under längre tid. Vissa personer förstod att David Björlings undervisningsmetoder var unika, men många ifrågasatte dem starkt eftersom han började när barnen var så sensationellt små, säger Juvas Marianne Liljas.
En pedagogisk pionjär
Hon tycker att framför allt Jussi Björling visat att hans pappa hade rätt när han hävdade att hans undervisningsmetod skulle ge goda resultat.
- Jussi Björling hade förmågan att behärska sin röst i alla lägen. Hans blandning av ljus och mörk röstklang har sin grund i den utbildning han fick när han var liten.
- Han debuterade inför publik vid fyra års ålder i kyrkan i Örebro. Mamma Ester spelade piano, säger Juvas Marianne Liljas.
En gång för alla vill hon avliva myten att Jussi Björling aldrig behövde öva:
- Det är viktigt att komma ihåg att Jussi fick sånglektioner varje dag från att han var tre år. Det låg en mycket medveten pedagogik bakom hans röst och pappan var konstruktören.
- David Björling var en pionjär när det gäller utbildning av barnröster.
- När Jussi gjorde operadebut vid 19 års ålder hade han en ganska färdig teknik, men han behövde hjälp med annat, säger Juvas Marianne Liljas.
Då hade fadern varit död i fyra år, han avled av brusten blindtarm och pojkarna skingrades.
Nyväckt intresse
Dagens sångideal är en blandning av traditionella och nyare tekniker och bland unga sångare finns ett sug efter att ta reda på mer.
- Här i Piteå är intresset för bel canto-sång stort bland studenterna och det glädjer mig, säger Juvas Marianne Liljas.
Efter att hennes avhandling blev klar 2007, bjöds hon in till en internationell konferens som samlade hela världens forskarelit och mest framstående sångpedagoger.
- David Björling är en viktig del av vår svenska sånghistoria och det är hög tid att vi börjar ta vara på hans kunskaper.
- Intresset för att forska om hans pedagogik för att återskapa och kunna använda den, är mycket större utomlands än i Sverige, säger Juvas Marianne Liljas och tillägger att allt därmed är som vanligt:
- Historien upprepar sig. Så har det alltid varit med David Björling.