Efter en snabb karriär som dansare, skadade sig Joseph Sturdy på scenen när han var 26 år. Hälsenan gick av på operan i Berlin, dit han pendlat från sitt uppdrag som solistdansare vid den berömda fransmannen Maurice Béjarts (1927-2007) balett i Lausanne i Schweiz.
- Kroppen måste alltid vara i topptrim när man dansar på hög nivå och nu tror jag att alla flygresor hit och dit gjorde att jag slarvade med det och därför skadade mig.
- Det är en viktig lärdom som jag förmedlar till nya generationer dansare, säger han.
Eftersom Joseph Sturdy efter sin utbildning gjorde en kometliknande resa rakt upp till danstoppen, kom han snabbt på andra tankar efter skadan:
- Jag kände att jag gjort det där och blev istället fascinerad av att undervisa och skapa egna dansverk. Den speciella upplevelsen av att stå på scenen saknade jag först, det tog tid att komma över den, men jag satsade rätt.
- Jag trivs med det jag gör och jag är faktiskt mer nyfiken på dans nu än vad jag var då, trots att det är läskigare att vara koreograf vid premiärer. Det är ju då dansaren tar kontrollen över mitt verk.
Inspirationsdag
I år är det 15 år sedan Joseph Sturdy startade sitt danskompani Focus Dance, som har dramatiska och tekniskt krävande koreogra- fier som sitt varumärke. Han anlitas också som gästbalettmästare, samt gör koreografier till andras produktioner.
Kontakten med Strömbackaskolan skedde i samband med att Joseph Sturdy besökte hustrun Marie Larsson Sturdy i Piteå. Sedan snart ett år tillbaka är hon verksamhetsledare vid Dans i nord.
- I höstas när jag var här och hälsade på min fru, blev jag kontaktad av Strömbackas danssamordare Chatarina Lundmark då jag hade en inspirationsdag på universitetet för lärare och elever.
- Jag brinner för att möta unga danselever som är på väg ut i branschen, för jag vill ge en realistisk bild av vad de kan förvänta sig, säger Joseph Sturdy.
Ny utmaning
Som den realist Joseph Sturdy är förstår han att sådant inte görs i en handvändning, därför kom han tillbaka förra veckan för två veckors intensivt arbete i sträck.
- Koreografin är en viktig del av dansprocessen, så jag har skapat ett kort verk som Strömbackaeleverna i årskurs tre jobbar med nu och som de ska uppträda med.
- Jag har gjort något helt nytt för att se hur kreativa de är. Det ska bli intressant att se hur de reagerar på mitt rörelsespråk, säger Joseph Sturdy.
Som gästlärare är hans främsta uppgift att bekräfta att eleverna är på rätt väg, anser han:
- Säkert säger jag sådant som andra lärare sagt om och om igen, men det är alltid bra när det kommer någon utifrån också. Det som är viktigt blir ännu tydligare om fler upprepar samma sak, polletten trillar ner.
Rörelsefrihet
Allra viktigast för en dansare är att se kopplingen mellan klassisk balett och koreografi, framhåller Joseph Sturdy med motiveringen att tekniken leder till frihet.
Han slår fast att en dansares frihet handlar om att obesvärat kunna pendla mellan klassisk och modern teknik, samt improvisation.
- Dans är ett flöde av nyansrika rörelser som utförs för att berätta något och berättelsen ska helst drabba publiken. Därför måste vi alltid fråga oss vad vi vill säga, även om det är abstrakt.
- Alla rörelser börjar i hjärnan. Rörelse handlar om känsla och den ska vidare till resten av kroppen. Koreografi och dans handlar om hur man kreativt kopplar ihop allt det.
- Det går bra eftersom jag är nyfiken, jag känner att jag tillhör dansfamiljen.