Det är första gången Johan Bergström visar arbetet i sin helhet och det är också första gången han arbetar efter titlar. Varje bild bär ett namn som styr betraktandet i en riktning, eller kanske inte alls.
- Titlarna har olika funktioner. Just för att inte göra det uppenbart hur man ska läsa bilderna är en del titlar rakt beskrivande medan andra pekar mot ett annat håll, säger Johan Bergström.
- Titeln på utställningen ger en viss föreställning om vad som kommer att ses.
Utmanar begreppet
På plats har han förberett utställningen sedan i söndags. En vägg som bryter Konsthallens väldiga lufthav har kommit till. Den är temporär för utställningen, även om Johan Bergström hoppas att Konsthallen tar över den.Bakom utställningen finns en tanke om att medvetet leka med och utmana nostalgibegreppet. I det introdukionsblad till utställningen som Johan Bergström skrivit står bland annat: "Genom att fotografera gör vi tydliga val över vad som är viktigt att minnas. När man sedan sätter fotografierna i ett album sker ytterligare ett urval. Familjefotoalbumet följer oftast en konventionell form, karaktäriserad av lycka."
Bilderna i "Nostalgia" återger istället minnen som kan verka enkla, banala eller till och med för otrevliga för att minnas. Utställningen är resultatet på Johan Bergströms examensarbete. Han har gått på fotohögskolan i Göteborg i tre år. Bilderna är bland annat fotograferade i Piteå, Stockholm och Paris.
- Jag har försökt att inte göra det tydligt vilken plats det är.
Bilden "After rain comes sun" ger skenet att vara tjocka moln som är på väg att bryta upp. I själva verket föreställer bilden skorstensrök från Smurfit Kappa i Piteå.
Omvända begrepp
Johan Bergström beskriver sin stil som en blandning av dokumentärt och iscensatt fotografi. Bakom sig har han gedigna utbildningar och listan på grupputställningar är imponerande aktiv och daterad.- Den största är nog Ny Nordisk fotografi, där jag visar en del av det här arbetet, säger han.
Begreppen är som sagt omvända i utställningen "Nostalgia". På den nybyggda väggen hänger bland annat en serie i tre delar med en kyl och frys.
Johan Bergström berättar att han velat skala av och lyfta fram ett vitt objekt.
- Som minnet fungerar, det måste skala av för att komma ihåg.
Och på tal om den temporära väggen, tycker jag att Piteå konsthall borde behålla den. Utställningslokalen har aldrig sett bättre ut.