Internationell succé för universitetets ljudtekniker

Ljudteknikerstudenterna i Piteå gjorde succé vid de internationella musikinspelningstävlingarna som branschorganisationen Audio Engineering Society håller varje år. Två vinster, en andra- och en tredjeplats gjorde årets tävling till den lyckosammaste hittills för utbildningen vid Institutionen för musik och medier.

Vinnaren Johannes Oscarsson och John Krivit, ansvarig för utbildningsfrågor inom AES.

Vinnaren Johannes Oscarsson och John Krivit, ansvarig för utbildningsfrågor inom AES.

Foto: Foto: AES 2009.

PITEÅ2009-06-08 06:00
I konkurrens med studenter från hela världen tog Piteås ljudtekniker-tvåor hem storslam i München, där tävlingen hölls i år. Yrkesverksamma domare bedömde det musiktekniska arbetet och studenternas resultat hos totalt 80 bidrag från olika världsdelar.
Bäst i hela tävlingen
Både förra året och 2007 hade Piteåstudenterna vinnare i AES-tävlingarna, men årets resultat var ändå oväntat: I klassen pop/rock (stereo) vann Anton Persson och i klassisk musik (surround) vann Johannes Oscarsson i samarbete med läraren Håkan Ekman.
I kategorin världs/folkmusik kom Nils Carlsson på andra plats och Johannes Oscarsson fick ytterligare ett pris som trea i klassisk musik (stereo).
Meriterande pris
Johannes Oscarsson går andra året på det treåriga ljudteknikprogrammet vid Luleå tekniska universitet, i likhet med de övriga pristagarna. Han påpekar stolt att bara en annan skola fanns representerade i två kategorier, men att det bara var Piteå som tog hem två vinster.
- Placeringarna i den här tävlingen är mycket meriterande. Jag har redan pratat med Sveriges Radio om att arbeta där. Men framför allt är det givande att få kommentarer på sitt arbete från yrkesverksamma tekniker i ett internationellt sammanhang som vi medverkar i, säger han till PT.
Ett kvitto
Hans Vesterberg som är programkoordinator för ljudteknikutbildningen tror att förklaringen till framgången är att utbildningsplanen omarbetades för två år sedan, så att den omfattar nya aspekter inom ljudteknik.
- Efter det här känns det som om vi fått kvitto på att vi gjorde rätt, kommenterar han i ett pressmeddelande.
Konsten framför allt
Det är alltid andraårsstudenterna på ljudteknikerutbildningen som åker till den världsomspännande ljudteknikerföreningen AES årliga mässa som hålls på olika platser i Europa varje gång.
Lika ofta anordnas en liknande mässa i USA och till bådas tävlingar anmäler sig studenter från hela världen. I München konkurrerade Piteås studenter i år med bidrag från Europa, USA och Japan.
- Alla kategorier som vi skickade in bidrag till var representerade i finalerna.
- Vi förbereder oss genom att arbeta ihop pengar som ljudtekniker under studietiden. Urvalet av de bidrag vi skickar in föregås av en intern tävling då vi använder samma utvärderingsmetod som AES-domarna, säger Johannes Oscarsson.
En upplevelse bedöms
Han förklarar att det inte är särskilt mätbara saker som bedöms, snarare handlar det om konstnärligt intryck än tekniska attribut: Att lyssnaren känner sig berörd av musiken, att det finns ett djup i ljudbilden, att upplevelsen är "trovärdig".
- Tyngden ligger på det konstnärligt-tekniska arbetet och så lägger man förstås vikt vid det musikaliska framförandet, för om det är dåligt spelar det ingen roll hur väl genomfört allt det andra är.
FAKTA Ljudteknikerutbildningen
Landets mest kända universitetsutbildning i ljudteknik startade 1988 på gymnasienivå och var då den enda i Sverige.
Utvecklades till en ettårig högskoleutbildning i början på 90-talet och förlängdes ganska snart till två år.
Sedan 2007 är utbildningen treårig, 180 högskolepoäng, och ger möjlighet till kandidatexamen i ljudteknik.

Källa: Luleå tekniska universitet
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!