Under sin forskning, som handlar om intoneringen av orgeln som Gerald Woehl byggt åt Studio Acusticum, har Joao Segurado under fem år följt processen kring hur orgeln blivit till. Denna forskning, som han utfört i egenskap av doktorsstudent, har fokuserats på hur intoneringsprocessen går till i orgelns tillblivande
Orgelns skapare
I lördags var det dags för opposition, och i publiken fanns förutom akademiker från hela norden såväl orgelns skapare Gerald Woehl som orgelbyggets projektledare, professor Hans-Ola Ericsson, som rest ändå från Montreal för att delta vid diskussionen kring Joao Segurados arbete.
– Det är jättekul att vara med. Det arbete som Joao gjort har aldrig gjorts tidigare. Sedan blev han ju godkänd också, så det känns extra roligt, säger Hans-Ola Ericsson.
Egen komposition
Förutom diskussioner kring det arbete Joao Segurado utfört framfördes också en komposition han gjort i anslutning till sin forskning. Genom improvisation som spelats in under intoneringsprocessen har Joao Segurado på digital väg arrangerat ett ljudkollage som följer orgelns process från enskilda pipor till ett enhetligt instrument.
Kompositionen, bestående av fyra etyder och tre intermezzon, framfördes i högtalare innan oppositionen tog vid.
Egen komposition
Efter nära fyra timmars diskussion kring boken meddelades att Joao Segurado är godkänd, och kan alltså numera titulera sig doktor.
– Det känns givetvis väldigt bra. Det har krävts stor uthållighet och mycket tålamod att slutföra det här. Men det faktum att det mottagits så väl gör mig väldigt glad och ger mig självförtroende och motivation för mitt framtida arbete, säger Joao Segurado.