Som chefredaktör står Cecilia Nebel som varvar redaktörstjänsten med en halvtid på Sydsvenska dagbladet.
Jonas Söderström jobbar med marknadsföring och annonsering, men arbetsuppgifterna är inte strikt avgränsade på redaktionen. Han säger att de hjälps åt väldigt mycket, även om han inte skriver material till tidskriften.
Vidga intresset
Opus har mellan 20 till 25 skribenter och recensenter knutna till sig, samtliga frilansare. Tonfallet är menat att tilltala inbitna musikälskare men även läsare utan förkunskaper.Jonas Söderström tycker det är viktigt att skribenterna inte klappar läsaren på huvudet.
- Vi utgår från en tanke om att sprida vetskap om klassisk musik, säger han.
För honom har varken klassisk musik eller tidskriftsbranschen varit en självklarhet. Vännen Johannes Nebel tog med honom på konserter och gav honom skivor med klassisk musik.
- Utan den inputen hade jag nog aldrig varit med i det här.
Jonas Söderström och Johannes Nebel gick båda från årskurs två gymnasiet vid Strömbackaskolan i Piteå och de höll sig kvar i staden i några år. Studier tog Jonas Söderström först till Umeå och sedan till Lund. Det var i Skåne som de blev kompisar.
I Opus blandas musiknyheter med reportage, intervjuer med artistporträtt. Genom tidskriftens upplägg finns en tanke om att tilltala alla läsare.
- Opus ska vara kompisen som tipsar om vad som finns, säger Jonas Söderström.
Tidskriften har bland annat en serie som heter skivbiblioteket som talar om vilka titlar som är viktiga att ha hemma.
- Tonfallet i texterna lockar till läsning. Det är exklusivt men inte exkluderande.
Jonas Söderström menar att förpackningen är oerhört viktig. Opus är grafiskt tilltalande med sin stilrena layout.
Värdefull nominering
Tidskriften är ett privat risktagande för Jonas Söderström och Johannes Nebel. De tog sina egna besparingar och gick till banken.En privat långivare som trodde på iden var också med från början. Och satsningen har gett resultat: Prenumerantantalet ligger strax under 4 000 och förra året var Opus med i striden om att vinna titeln Årets tidskrift som Sveriges tidskrifter står bakom.
Priset gick till modetidningen King. Men enbart nomineringen var värdefull, eftersom Opus förutom King var med och slogs om titeln mot Amelia Adamos nya tidning M.
Innan första numret kom i november 2005 jobbade Jonas Söderström och Johannes Nebel med en marknadsundersökning om potentiella läsare och annonsörer.
De eftersökte ett eventuellt intresse för den här typen av tidskrift.
Snygg förpackning
Opus står utan bidrag från Statens kulturråd. De största intäkterna kommer från annonser och även om en del branschfolk anser annonsering vara ofint i en tidskrift för klassisk musik, är intäkterna avgörande för tidskriftens framtid.Att flera symfoniorkestrar prenumererar på Opus ser Jonas Söderström som ett kvitto på att tidskriften har lyckats. Han återkommer till hur viktigt det är med en snygg förpackning.
- Och att fylla tidskriften med ett innehåll som känns äkta, där glädjen för den här musiken får skina igenom.