Denna gång är publiken i Luleå och Piteå väl bekant med de båda solisterna. Gunnar Månberg och hans oboe anlitas ofta av NKO och pianisten Helge Kjekshus har gett ett antal konserter i länet sedan han började som lektor vid musikhögskolan.
Programmet börjar i jubileumsyra med att orkestern, som leds av Petter Sundkvist, gratulerar sig själv till att ha funnits i 20 år genom att spela 14 variationer över "Happy birthday to You".
Mozarts pianokonsert i d-moll valde Helge Kjekshus under vissa protester från Petter Sundkvist, som först inte tyckte att den mörka dramatiken passade in i det övriga lättsamma programmet.
- Det är något med den här d-mollkonserten, med två dramatiska yttersatser och en romantisk mittensats, som stämmer med mitt temperament, förklarar Helge Kjekshus sitt val.
- Jag är glad över att Helge stod på sig, för det ger nerv och dramatik till programmet som helhet, säger Petter Sundkvist.
"Skrämmande positivt"
Gunnar Månberg har aldrig spelat "Concertino för oboe med stråkorkester" av Lille Bror Söderlundh tillsammans med orkester förut.
- Musiken är mycket lättlyssnad, därför föreslog jag det här stycket. Det skrevs 1944 för oboeisten Rolf Lännerholm, som var lärare till min lärare Alf Nilsson. De tillhör en skandinavisk klangskola som delas med Norge och Danmark, säger Gunnar Månberg.
- Ja, den här musiken är nästan skrämmande positiv med tanke på att det var krig när den skrevs. Särskilt andra satsen är fantastiskt vacker, instämmer Petter Sundkvist som är glad över att alls ha tillgång till en musiker som spelar oboe.
Han säger att han inte kan dra sig till minnes att NKO haft något program med oboesolist förut, vilket förklaras med att instrumentet numera är hårdvaluta i svenska orkestrar.
- När man spelat oboe ett tag, måste man börja tillverka sina egna rör för att komma vidare. Då väljer många att sluta, för det är ett hantverk som man få ägna flera timmar om dagen åt inför såna här produktioner, säger Gunnar Månberg.
Allt ovanligare instrument
Tid till mästare- och lärlingsystemet fanns inte när musikskolorna var tvungna att spara under 1990-talet. När det dessutom var jämförelsevis få elever som valde att spela oboe tyckte man att det gjorde minst skada att skära ner på den undervisningen.
- I Stockholm gjorde man sig av med sin allra sista oboelärare för bara några månader sedan. Om man skulle komma på andra tankar är det inte säkert att det finns några lärare att anställa.
- Det har blivit en ond cirkel, säger Gunnar Månberg.
Genom att välja en solist på oboe, försöker NKO dra sitt strå till stacken för att lyfta fram instrumentet.
- Det är konsertmästaren och oboeisten som ger stämtonen i en orkester, påpekar Petter Sundkvist.
Ungdomar som funderar på att börja spela oboe har den stora fördelen att det alltid finns arbetstillfällen.
- Man får alltid vara med och musicera tillsammans med andra om man spelar oboe, tipsar han.
Lätt att känna igen
Konsertens sista programpunkt är Schuberts femte symfoni, i B-dur.
- Den är ett under av lycka från början till slut. Hasse och Tage byggde sin musikal "Spader Madame" helt på Schuberts musik, så många kommer att känna igen sig, säger Petter Sundkvist.
Denna gång ger NKO endast två konserter, med premiär i Luleå i kväll. Produktionen avslutas med konsert i Piteå i morgon kväll.