Forskarmöte om dans i skolan

Sambandet mellan dans och lärande är ämnet för en nordisk forskningskonferens som pågår i Piteå torsdag och fredag - den första i sitt slag. Målet är att få fram fler som forskar om dans i skolan och den första doktoranden är redan på plats i Piteå.

Joakim Hermansson till vänster och Leo Vikström till höger.

Joakim Hermansson till vänster och Leo Vikström till höger.

Foto:

PITEÅ2010-10-08 06:00
Äran att välkomna de internationella gästerna med dans, hade nioåringarna vid Backeskolan i dag. I Studio Acusticum visade de upp vad de tränat på tillsammans med den franske koreografen Stéphane Imbert. I hans hemland är dans i skolan en tradition sedan länge. Eftersom Backeskolan haft en tydlig kulturprofil sedan den byggdes 1999 är dans en integrerad del av undervisningen från förskoleklass till årskurs tre.
- Under läsåret ska alla ha dans på schemat under minst en termin. Vi arbetar både i projektform och med att köpa in kunskap utifrån och vi har haft en fransk koreograf här tidigare också. En danspedagog har undervisning med alla klasser på skolan en gång i veckan, säger Stefan Lindberg.
Han är fritidspedagog vid Backeskolan och arbetar med sexåringarna och årskurs tre. Dansundervisningen knyts ihop med instrumentalmusik och körsång som också ingår i kommunala musik- och dansskolan.
- För barnen är dansen en uttrycksform bland andra, det handlar om att våga röra sig och att vara fokuserad. Vi har inga planer på att plocka bort dansundervisningen, tvärtom tycker vi att den är en mycket viktig del av skolans kulturprofil, säger Stefan Lindberg.
Starkare ställning
Grundaren av Frankrikes nationella resurscentrum för dans i skolan, Danse au coeur, heter Marcelle Bonjour. Hon är hedersgäst vid konferensen i Piteå, där Sveriges motsvarighet har sitt säte.
Utvecklingssamarbetet mellan Frankrike och Sverige har pågått sedan 1997 och arrangörerna av forskningskonferensen - Institutet Dans i skolan, Luleå tekniska universitet och Piteå kommun - ser den som en start inte bara för nationell och nordisk forskning utan också för ett nordiskt nätverk som ska utveckla metoderna kring dans och lärande.
- För att utveckla danspedagogiken krävs kvalificerat utvecklingsarbete. Vetenskaplig legitimitet krävs för dansen, som har haft en svag ställning i utbildningsväsendet och i den akademiska världen, säger Cecilia Björklund Dahlgren, verksamhetschef för Institutet Dans i skolan.
Matte går som en dans
Invigningstalare vid Nordens första forskningskonferens inom området Dans i skolan är Anne Bamford, professor vid University of the Arts i London. Hon har skrivit en Unescorapport om dansens betydelse i processen för allt lärande.
Nu finns också en universitetskurs på området vid Institutionen för Musik och Medier (MME) i Piteå. Den ger 7,5 högskolepoäng och handlar om dansens teoretiska och praktiska betydelse för skolelevers utveckling.
Något som landets första doktorand i ämnet, Ninnie Andersson, ägnar sig åt. I dansmatte till exempel används dansen för att gestalta matematikens begrepp, som ett komplement till teorin. Nu är det meningen att dansen ska vara med i var tredje mattelektion på högstadiet, inte bara i Piteå utan i alla landets skolor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!