- Min morfar hjälpte till att bygga om huset när vi flyttade till Holmsund och han gillade inte dörrar och väggar, utan rev ut dem.
- Jag har vuxit upp i en familj där allt kretsar kring konstnärliga aktiviteter och eftersom huset var så öppet hörde och såg man allt som de andra höll på med. Den miljön har säkert påverkat mitt yrkesval, säger Blaziuz som han föredrar att kalla sig under intervjun.
Hans referenser till namnet är halvhemliga:
- Men de har vuxit fram under utvecklingen av mitt konstnärskap. Att vara konstnär är som att ha en roll och för mig är den lättare att kliva in i när jag har ett artistnamn.
- Ämnet för min självvalda bildvärld är uteslutande fåglar och det är ett koncept som jag tänker utveckla till skulpturer.
I den nya utställningen är det osedvanligt många ugglor med, men Blaziuz målar alla slags fåglar. Samtliga oljor är nygjorda, under oktober-december, och visas nu för första gången. Flera, men inte alla, litografier och akvareller är också alldeles färska, några har han visat tidigare.
- På ett sätt är det intressant med variationer på ett enda tema, men nu när de hänger uppe kan jag tycka att det nästan blev för många ugglor.
Fåglar blev han fascinerad av som 13-åring, genom en lärare som ägnade sig åt fågelskådning. Den blivande konstnären upptäckte en helt ny värld att gå in i och lyfte in fåglarna i sina målningar och blyertsteckningar.
- Jag var med i Västerbottens ornitologiska förening och tecknade detaljrika artbeskrivningar åt deras tidskrift Fåglar i Västerbotten.
Med åren har bilderna blivit allt mer abstrakta och grafiskt tydliga.
- Att skifta tekniker och tillvägagångssätt tycker jag är intressant, därför arbetar jag omväxlande med olja och akvarell. Men det har också med format att göra, jag vill ha variation när jag presenterar bilder.
- Visst kan man göra stora akvareller också, förr eller senare ska jag testa det, men det är en dyr apparat för man måste specialbeställa papper och penslar.
- När jag gick min tvååriga utbildning på Gerlesborgsskolan i Stockholm, ansåg lärarna att jag gjorde färdiga verk direkt, eftersom jag var så tydlig. Jag tycker om att välja ut ett par tre starka färger. Med så bestämda uttryck får varje bild en särskild laddning. Sedan beror det på tekniken om bilden blir transparent och ljus eller det motsatta.
Det är snart tio år sedan han gick ut konstskolan och efter det har han bland annat bildat Insamlingsstiftelsen Blaziuz, som i framtiden hoppas kunna gynna hantverkare som arbetar professionellt med måleri som konstart.
- Amatörkonstnärer som målar finns det gott om, men det är inte många som försörjer sig på målerihantverket. Det vore kul att kunna hjälpa någon att utvecklas. Att jag själv får vara med och bestämma hur målarkonsten bäst kan främjas lockade mig också när jag grundade stiftelsen, säger han.
- Istället för att undervisa på konstskola tar jag tillvara på den kompetens jag har genom att berätta allmänt om mitt arbete som konstnär, hur det är att vara egen företagare, vad det innebär för mig att gå mot ett mål. Eftersom det handlar om livet kan folk känna igen sig på alla plan, även om de själva varken är konstnärer eller företagare.
.