Igår närvarade Benny Andersson och hans nära kollega Göran Arnberg när Musikhögskolans kammarkör repeterade den nya kompositionen i skolans aula.
- För ett par år sedan tillfrågades jag om att skriva ett invigningsstycke till orgeln och jag tackar gärna ja till sådant jag aldrig gjort.
- Men när jag tänkte efter kom jag på att jag har ingen sån kunskap egentligen, så jag ringde och sa att det är nog ingen bra idé, säger Benny Andersson.
De inblandade i orgelprojektet tyckte annorlunda.
- När de sa att jag fick göra vad jag vill och att jag inte behövde tänka på organisten, kändes det lättare. Resultatet är en rapsodisk historia hållen i folkmusikton. Man kan säga att det är en lång polska på tio minuter.
Skriver inga noter
Benny Andersson har gått tillväga som han alltid gör när han komponerar. Han skickar ljudfiler med instrumenteringen till Göran Arnberg (som bland annat spelar tramporgel i Benny Anderssons orkester, BAO, och själv arrangerar och skriver musik).
- Jag skriver inte noter. Med de tekniska hjälpmedel som finns nuförtiden kan Göran se tonerna och få ut dem på papper. Det brukar bli rätt, säger Benny Andersson som också uppskattar samspelet mellan dem under arbetsprocessen.
-För 20 år sedan sa jag att det är för sent för mig att lära mig noter. Lite kan jag, men för att ha nån glädje av att skriva musik med dem måste man vara flyhänt i det man gör.
- Flyhäntheten är värdefull för mig och den har jag när jag slipper skriva noter, så jag fortsätter helst som jag alltid gjort.
Benny Andersson välkomnar de möjligheter som tekniken öppnar, men ser fallgropar också:
- I min maskin kan jag göra allt möjligt, men det kanske inte går att spela i verkligheten. Sånt märker man först med en orkester.
Kärleksivrare
Med musikanterna i Orsa spelmän, BAO:s Pär Grebacken på flöjt, Musikhögskolans kammarkör under ledning av Erik Westberg, Benny Andersson själv på flygel och Gunnar Idenstam på orgel, lär det finnas ett visst utrymme för improvisation vid uruppförandet lördag 21 oktober.
Körer har Benny Andersson samarbetat med tidigare, inte minst i musikalerna "Chess" och "Kristina från Duvemåla", men också i andra sammanhang. Till exempel musiken till "Vilar glad i din famn" med text av Kristina Lugn, som framfördes av Kungliga filharmonikerna, Storkyrkokören, Gustaf Sjökvists kammarkör och Orsa spelmän under kronprinsessan Victorias och Daniels bröllop.
- Jag är republikan, men kärlek är kärlek! kommenterar Benny Andersson sin medverkan.
Julskiva klar
För några månader sedan gick han igenom stycket för Acusticumorgeln med Gunnar Idenstam, internationellt känd organist med rötterna i Kiruna.
- Han arbetar i Skeppsholmskyrkan inte långt från vår nya studio som också ligger på Skeppsholmen, så vi har nära till varandra, säger Benny Andersson.
Där har för övrigt elvamannaorkestern BAO just avslutat inspelningen av sin senaste cd - en julskiva med gamla och nya sånger.
- Den heter "Tomten har åkt hem" men vi kallar den internt för "BAO:s lilla röda". Vi tänkte att eftersom alla andra ger ut julskivor kan väl vi också göra det. Orkestern har kapacitet att spela saker som ett vanligt band inte klarar, det känns bra, säger Benny Andersson.
Paff men hedrad
För sitt engagemang för musik och ljudteknik vid Luleå tekniska universitet, LTU, har Benny Andersson utsetts till hedersdoktor av Filosofiska fakulteten. Han konstaterar att det knyter honom ännu närmare Piteå.
- Att tacka nej har inte ens föresvävat mig, det kan man väl inte? Men jag blev helt paff trots att jag levt ett liv där det hänt en del såna här saker, säger Benny Andersson.
Han tillägger att han är både glad och hedrad men undrande.
- Varför har jag inte riktigt fått svar på.
Rekommendationer
Sedan första besöket vid musikhögskolan och Acusticum, säger Benny Andersson att han propagerar för universitetsutbildningarna i Piteå så fort han stöter på ungdomar som inte vet vad de vill. Oavsett om studievalet är medier, ljudteknik, upplevelseproduktion eller musik, har han fått intrycket att det nära samarbetet mellan olika inriktningar är berikande.
- Förutom att resurserna är fantastiskt fina, pågår det en fin blandning av korsbefruktningar mellan olika discipliner. Det tror jag är givande, säger han och medger att det är svårt att få ungdomar i Stockholm att begripa att Piteå inte är så avsides som de tror.
Benny Andersson påpekar att han även har starka band till Piteå genom att den ljudtekniker som arbetar i hans mixningsstudio, Bernard Löhr, ofta undervisar vid musikhögskolan.
- Och den nya musikstudions chef Linn Fijal har gått här. Den här skolan har gott rykte och jag tycker inte alls att Piteå är avsides. Det passar bra att allt händer här.
Galopphästägare
Benny Andersson har intresserat sig för galopphästar i flera år och äger ganska många. Han tycker att det engagemang som finns i den världen liknar det han finner hos sig själv och andra när det gäller musik.
- Det började som en familjeangelägenhet. Då upptäckte jag att de som sysslar med galopp är precis lika nördiga när det gäller hästar som vi musiker är med det vi håller på med, och det är det jag tycker om inom sporten.
- Kapaciteten hos hästen vet ingen. Alla är lika mycket i det blå och ingen har någon kontroll förrän hästen sprungit, så i egenskap av hästägare ägnar jag mig åt en extrem form av gambling. Jag vet inte riktigt, men jag tror knappast att hästarna springer in det jag lägger ut på dem, så jag går nog back