Filmiskt vårslut

Filmisk musik med USA-romantik och Europaradikalism avslutar våren för Norrbottens kammarorkester, NKO. Det ovanliga programmet, bland annat med ett stycke som aldrig spelats i länet tidigare trots att det skrevs 1936, innebär att orkestern har förstärks på flera fronter.

Petter Sundkvist, dirigent, konstnärlig ledare.

Petter Sundkvist, dirigent, konstnärlig ledare.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2012-03-28 06:00

Inför invigningsmånaden av Acusticumorgeln byggde NKO upp ett program kring orgelmusik, som reviderades när invigningen försenades ett halvår. Men en av programpunkterna fick vara kvar.

- Vi behöll Bachs stråksymfoni, säger dirigenten Petter Sundkvist.

Han syftar på den i G-dur av Johann Sebastians son Carl Philipp Emanuel Bach.

- I den ingår cembalo och i verket av Béla Bartók ingår celesta, ett slags piano med klubbor som slår mot metallskivor, så alla de tre stora klaveren är med, säger Petter Sundkvist (bilden).

Han tipsar även om Att Neos cembalist och pianist Mårten Landgren kommer att spela fyrhändigt med celestaförstärkningen Anna Christensson.

Förutom Neos slagverkare Daniel Saur behövs det två till i Bartóks "Musik för stränginstrument, slagverk och celesta". De är från USA och går sista året på musikhögskolans masterprogram: Maria Finkelmeier och Jacob Remington.

- Det finns studenter här på skolan som håller hög nivå och det är kul att kunna erbjuda dem en slags praktik hos orkestern, säger Petter Sundkvist som även förstärkt stråksektionen så.

Vidare återkommer fagottisten från Stockholmsoperan, Berthold Grosse, för att gästspela hos NKO och på harpa i Aaron Coplands "Appalchian Spring" hörs Patrizia Carciani.

Spegelvänd orkester
Petter Sundkvist påminner om att det aktuella Bartók-verket räknas som ett av kompositörens bästa och är säker på att det inte spelats i Norrbotten tidigare - dels för att det är krävande och dels för att sättningen är så speciell.

- Men otaliga skivinspelningar har gjorts, nästan alla med stora symfoniorkestrar trots att stycket skrevs för en liknande numerär som vi har.

- Genom de fyra satserna sitter orkestern spegelvänd mitt emot varandra så att det uppstår ett kanonspel, en dialog mellan två orkestrar.

- Musiken låter otroligt bekant och det beror på att den annvänts i många filmer.

Petter Sundkvist nämner "Shining" och "I huvudet på John Malkovich" som exempel och tillägger att även Coplands stycke, som i original skrevs som balettmusik för en liten sättning med enbart solostråkar, blivit filmmusik.

- Han gjorde sedan en version för stor orkester och den har blivit stilbildande för många filmmusikskapare.

- Man känner sig hemma när man hör musiken. Norrbottens kammarorkester spelade förresten stycket 1993, säger Petter Sundkvist.

Piteå och Kalix
Efter torsdagskvällens konsert i Piteå som arrangeras av Pitebygdens Musikförbund, går turnén endast till Kalix Folkets hus där Kulturskolan är arrangör. Så få turnéstopp har knappt förekommit i NKO:s historia.

- Ett bra tillfälle för våra abonnenter i Luleå att åka till Piteå och lyssna på oss i Acusticums fina akustik. Jag hoppas att några gör det, säger Petter Sundkvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!