Ett norskt ess vid flygeln
En ny storsatsning inleder vårsäsongen för Norrbottens Kammarorkester, som denna vecka gästas av norska pianoesset Håvard Gimse. Två gånger per år växer orkestern till symfonisk storlek, samtidigt som ett samarbete med Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan inleds. Och NKO:s konsertmästare Christian Svarfvars förstaviolin är numera en Stradivarius.
Håvard Gimse under repetitionerna i Acusticum.
Foto: Jens Ökvist
Födelsedagsfirande
Musiken har valts med Felix Mendelssohn-Bartholdy som utgångspunkt. I tisdags var det på dagen 200 år sedan han föddes, ett jubileum som ska uppmärksammas fler gånger av orkestern. Symfonin i A-dur avslutar programmet efter pausen. Då har publiken fått höra Beethovens tredje pianokonsert i c-moll, samt en inledning med Igor Stravinskys dansanta D-dur-konsert för stråkar. Den sistnämnda beskriver Petter Sundkvist som ett neoklassiskt stycke med referenser till Mendelssohn och Beethoven. Det blir första gången publiken får höra Christian Svarfvar på den Stradivarius från 1709 som Järnåkerfonden låter honom förfoga över så länge han spelar.
- Hedrande och otroligt roligt. Redan när jag stämde instrumentet märkte jag skillnaden. I en så här liten orkester märks också kvalitén på instrumenten mer än i en stor orkester, säger han.
Apropå instrument är Håvard Gimse nöjd med den renoverade Steinwayflygeln i Acusticums stora konsertsal där repetitionerna pågått:
- Ett bra instrument som kan bli ännu bättre.
Legendariska lärare
Han påpekar att nästa söndag kommer hans lärare Hans Leygraf och spelar på flygeln, även det ett arrangemang av PMF. En annan legendar, Jiri Hlinka som är väl känd från mästarkurser och konserter i Piteå, har också varit Håvard Gimses lärare. Det var ungefär samtidigt som Norges kanske nu mest kända pianist, Leif Ove Andsnes, också studerade för honom.
- Både Leif Ove och jag turnerar ganska mycket och samarbetet har avtagit. Men vi delar på två pianostudenter, säger Håvard Gimse.
Han är förhoppningsfull när det gäller tillväxten av klassiska musiker i Norge:
- Den stora utmaningen är att rekrytera publiken. I Norge har utvecklingen gått mer mot festivaler där allt är koncentrerat under en viss period.
-Traditionella konsertserier är inte så vanliga längre, vi har det ungefär som i Finland med andra ord.
Beethovens temperamentsfulla c-moll-konsert tycker Håvard Gimse om att spela, inte bara för att andra satsen är outsägligt vacker:
- Musiken går i en dramatisk tonart som Beethoven använde när han hade mycket på hjärtat. Jag känner ingen pianist som inte gillar Beethoven. Han utvecklade instrumentet och bruket av det.
Två gånger per år ska NKO åka till Umeå i sin symfoni-kostym hädanefter. Lika ofta kommer deras Symfoniorkestern vid Norrlandsoperan till Norrbotten.
- Tidigare har regionen bara haft en ordentlig konsertsal, Björksalen i Boden, som kunnat ta emot större orkestrar. De senaste fem åren har vi fått nya konserthus i Umeå, Luleå och Piteå och det ger naturligtvis en rikare repertoar att välja på, säger Petter Sundkvist.
FAKTA Håvard Gimse
Född i Kongsvinger, som ligger nära gränsen till Sverige: "Jag är uppvuxen med svenska tv-program".
Bor i Oslo.
Steinwaypris -95, Griegpris -96
Har medverkat vid festspelen i Bergen varje år de senaste 20 åren.
Bland en mängd skivinspelningar kan nämnas Sibelius samlade verk för piano, prisbelönta Griegs cellosonater tillsammans med Truls Mørk och Griegs violinsonater med Arve Tellevsen.
Bor i Oslo.
Steinwaypris -95, Griegpris -96
Har medverkat vid festspelen i Bergen varje år de senaste 20 åren.
Bland en mängd skivinspelningar kan nämnas Sibelius samlade verk för piano, prisbelönta Griegs cellosonater tillsammans med Truls Mørk och Griegs violinsonater med Arve Tellevsen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!