En picknick-korg med musik
Sponsorarbete måste vara långsiktigt eftersom det bygger på relationer, fastslår marknadskoordinatorn för Festspel i Pite älvdal. Därmed är det klarlagt att Jens Sperens ser fram emot fler somrar på sin nya post som Håkan Marklunds efterträdare.
Jens Sperens hoppas få se många lila picknick-korgar i Badhusparken under festspelens invigning.
Foto: Erik Westergren
Jens Sperens har firat tioårsjubileum i företagande och när han flyttade från Stockholm till Piteå för sex år sedan startade han Norrvision, ett konsultföretag som hyr ut tjänster åt vindkraftintressenter. Han har också arbetat som försäljare åt Nolia. Under ett år sålde han mässmontrar och mässdeltagande i Piteå och Umeå.
Fjällvandring och segling
Möjligheten att med kort varsel hoppa in och sätta en egen prägel på marknadsföringen av festspelen, orsakade ändå huvudbry, inte minst för att Håkan Marklund varit synonym med festspelen så länge.
- Hans namn och tiden som fanns till förfogande, var två faktorer som sa mig att det är dumt att hoppa på det här - svaret blev nej. Men när jag funderade vidare tvekade jag inte att tacka ja, säger Jens Sperens och förklarar:
- Festspelen står för något som jag tycker är viktigt att jobba för. En anledning till att jag bor i Piteå är det rika kulturutbudet och om jag kan göra något för kulturlivet i kommunen är det klart att jag måste bidra.
- Så jobbar vi i Tangoföreningen också. På ett par år har den vuxit till 50 medlemmar trots att Piteå är litet och tango så nishat.
Ytterligare en anledning till att Jens Sperens bosatt sig i Munksund, är att han lever ihop med infödda Pitebon Sandra Enberg, som han träffade under studietiden i Uppsala. Efter att ha bott i hans hemstad Stockholm några år, bestämde de sig för att flytta till Norrbotten.
- Vi hade varit och fjällvandrat innan, så lite hade jag sett och var inte helt emot att bosätta mig här. När vi flyttade hit startade jag Norrvision.
- Jag har seglat mycket och åren 2000-2001 seglade jag över Atlanten. För mig är teknik, vind och förnyelsebart tre saker som hänger ihop, säger Jens Sperens.
Festspelsfärgen är lila
Ända sedan han blev Pitebo har Jens Sperens följt festspelen i egenskap av trogen besökare. Förra årets fokusering på tango gjorde att han dansade sig igenom musikveckan och blev ännu mer involverad i den.
Ett av sina bästa festspelsminnen har han från fjolårets Ted Gärdestad-konsert i det fria.
- Att efter en tio minuters cykeltur till Borggården slå sig ner med sin picknick-korg och lyssna på bra levande musik, är lika trevligt som att kunna smita in på konserter med klasisk musik, jazz eller lite opera.
- Jag är ju van vid Stockholms utbud, men här krävs ett festspel för att kunna göra något sådant.
Picknick-temat har Jens Sperens tagit fasta på. Festspelens lila picknick-korg kan packas med sponsorpaket till företag lika gärna som festspelpaket till privatpersoner: Köp en korg med fyra biljetter!
- En sommartanke som går ut på att festspelen måste synas. Min förhoppning är att få se 100 lila korgar i Badhusparken under konserten som inviger både festspelen och parken efter renoveringen, säger Jens Sperens.
Långsiktigt arbete
Mycket av Jens Sperens arbete som marknadskoordinator går också ut på att få de sponsrande företagsvarumärken att synas. Hur det ska gå till har han haft fria händer att lista ut sedan han hoppade på uppdraget i februari.
- Visst har det varit spännande med tidspressen, men vi har fått in bra med nya sponsorer så vi har nått budget. Samtidigt tror jag att det tar fyra år att nå dit jag vill, för sponsring bygger på relationer och det tar tid att skapa sådana.
Någon långvarig introduktion fick han inte av sin föregångare. Håkan Marklund sa till Håkan Ekman och jens Sperens: "Ni är unga. Gör ett nytt och fräscht upplägg".
- När programmet är så starkt som i år är det kul att sälja in festspelen, som många känner till sedan länge, säger Jens Sperens.
- En framtida utmaning är att få hit tillresta från andra kommuner, säger Jens Sperens som redan har sommartankar om festspelens 30-årsjubileum 2012.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!