En mästare på cello

Frans Helmerson, cellist med världen som arbetsfält, leder Festspelens mästarkurs för cellister för första gången sedan 1990. Han får eleverna att lyssna på ljuden de skapar, samtidigt vill han hela tiden utvecklas. - Jag ser mig som en evighetsstudent, säger Frans Helmerson.

Piteå2006-07-05 00:00
Musik handlar om medvetenhet. Att lyssna och förstå det ljud man själv sänder ut. Så resonerar Frans Helmerson. Hans hem är musiken och därmed är hans hem också hela världen. Han är professor vid musikhögskolan i Köln, Tyskland, och har flera liknande förtroenden vid andra universitet.

Till Piteå reser han fyra gånger per år. Sedan två år undervisar han i en kurs som hålls på Framnäs folkhögskola. Sammankomsterna sträcker sig vanligtvis över fyra dagar.

- Det finns en otrolig kontinuitet i hela projektet, säger Frans Helmerson.

Han ser drivkraft i Luleå tekniska universitet och Musikhögskolan i Piteå som står bakom tiopoängskursen. När han nu återvänder till festspelen är förutsättningarna för att lära ut annorlunda.

- Mästarkurser är en modell som finns över hela världen och som ger fina resultat, men det kan vara svårt att nå samma koncentration som med en kontinuerlig kurs.

Öva varje dag

Frans Helmersons utveckling som musiker började under 1960-talet i Göteborg. Han har också studerat i London och Rom. Oavsett stad eller skola är det viktigaste att ta lektioner för en lärare som kan mer än eleven.

- Man måste öva varje dag i många timmar och genom musiken lära känna sig själv, säger Frans Helmerson.

Hans erfarenhet är stor efter konserter, arbete med dirigenter och orkestrar. Den professionelle musikern beskriver Frans Helmerson som en kombination av konstnär och atlet.

- Att vara musiker är mer än det som pågår i huvudet, man måste hålla sina fysiska reflexer i fin form.

Han lyssnar på eleverna och försöker komma åt deras svaga sidor för att utveckla dem. Om en elev ligger på en hög nivå handlar det mest om förfining, annars tränar han upp elevernas hörsel.

- Jag vill ge dem en uppfattning om ljudet som de själva skapar. Det gäller att hela tiden vara öppen och vaken.

Rätt språk

Frans Helmerson medverkar vid invigningen och en mästarafton i Öjeby kyrka. Med sig har han sin fru Michaela Martin som leder mästarkursen i violin.

Programmet i Öjeby kyrka består av en duo för fiol av Zoltán Kodály, en trio för fiol, cello och piano av Johannes Brahms, samt ett eget pianostycke som Liisa Pohjola framför.

Frans Helmerson är ödmjuk inför den karriär han byggt upp och ser det inte som att han har lyckats. För honom är det viktigaste att hålla huvudet och fingrar i form. Likt en skådespelare reproducerar han det någon annan har gjort. Det gäller att hitta rätt språk och ton.

Musik för andra

Geografiskt är Piteå långt borta från Europas centrum. Men Frans Helmerson är inte intresserad av skillnaderna. Centrum är det musikaliska skapandet.

- Att göra musik för andra människor är tyngdpunkten i mitt liv. Det har ingen betydelse om det är i New York eller Piteå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!