Eftersom Sveriges television inte längre har råd att producera vanlig tv-teater, började man för två år sedan att visa filmad scenteater istället.
Resultatet blev inte speciellt bra tv och det är där produktionsbolaget Frekvens kommer in. Göran Carlson är majoritetsägare. På kort tid har bolaget, med säte vid Acusticum i Piteå, blivit SVT Dramas stora samarbetspartner genom att göra ett mellanting mellan tv-teater och transmission - televisering.
Stora kunder
Därifrån är steget inte långt till att skapa en kulturportal i samarbete med Skolverket.
Planerna är långtgående, men till att börja med vill Göran Carlson fortsätta att ta stadsteatern, Riksteatern, Dramaten med flera, "rakt in i vardagsrummet hos folk".
- Med en bildproducent spelar vi in teatrarnas produktioner när det egentligen är spelfri dag, det vill säga en dag utan publik så att vi kan göra omtagningar. Det har blivit stor succé för SVT för vi kan både teater och rörlig bild, säger Göran Carlson.
Sveriges Radio är också en av de stora kunderna och de två senaste månaderna har Frekvens Produktion vuxit från tre till åtta anställda.
- Bolaget har funnits i Stockholm i 19 år, men inte haft förmåga att bli större trots att det alltid ansetts vara bäst i branschen. Men nu är läget ett annat.
- Enligt ett beslut ska 55 procent av SVT:s produktion ligga utanför Stockholmsområdet och då är det en stor fördel för oss att växa i Piteå. För mig personligen är det också jätteviktigt att finnas här, säger Göran Carlson.
Brittisk förebild
Han syftar även på sitt och Frekvens ägande i Hasse Alfredssons och Märta-Stina Danielssons ljudboksförlag Svenska Ljud Classica, som ger ut litterära klassiker i ljudboksform. Det har också sitt säte på Acusticum.
Nästa steg är att med de stora brittiska teatrarna som förebild skapa ett digitalt konsortium och sedan utbyta produktioner för att portalen ska få större utbud.
- Teater är, och kommer alltid att vara, en fysisk konstform som sker i nuet. Men teknikutvecklingen gör att föreställningar kan nå ny publik. Om än digital teater är långt ifrån detsamma som att sitta framför en scen, är det ett hyfsat alternativ mot ingenting.
- För engelsmännen har det gått riktigt bra. De tjänar inga stora pengar på att sälja enstaka produktioner över nätet, däremot på att koppla olika teaterpjäser till lärande i skolan. Det brittiska skolverket köper tjänsten så att lärarna kan använda den som pedagogiskt verktyg, säger Göran Carlson.
För funktionshindrade
På den svenska sajten ska det finnas fyra valmöjligheter som inte finns på den engelska (digitaltheatre.com): Att kunna se en pjäs rakt upp och ner, med textremsa, med teckenspråkstolk, eller med audiospår för syntolkning.
- Vi vet att det finns en stor marknad för det och jag tvivlar inte på att vi kommer att hitta användare både lokalt, regionalt och nationellt.
- Människor ska kunna ta del av det kulturutbud som finns oavsett vart man bor eller vilken eventuell funktionsnedsättning man har. Vi betalar alla skatt till nationalscenerna till exempel, men de turnerar inte så ofta, säger Göran Carlson.
Fler konstarter
Han hoppas också att det hela ska gynna det norrbottniska kulturlivet åt andra hållet:
- Allt jag gör bottnar i en vilja att bidra till lokal och regional utveckling här uppe. Vi har ju ett fantastiskt kulturliv, men tv är inte precis världsbäst på att spegla det. Det kanske vi kan ändra på, så att fler får del av vad vi gör här.
Nyligen vann Frekvens Produktion pris för sin satsning på teaterportalen.
Det var vid en innovationstävling på temat "Kultur och fritid" som arrangerades av Kommunikationsmyndigheten PTS som ansvarar för landets kommunikationer via post, tele, IT och radio. Och det finns redan planer på systersajter.
- Vi förhandlar om dans och funderar på opera. Jag har pratat med både Norrlands nätverk för musikteater och dans, NMD, och med Digitala Hus som distribuerar Metropolitansändningarna, men jag vet inget bestämt om det ännu.
- Däremot vet jag att det är viktigt med kunskaper om det som ska televiseras för att kunna fånga rätt saker, säger Göran Carlson.