David Wahlén från Persåsen i Jämtland har ägnat de senaste sex åren av sitt liv åt studier i Piteå, med undantag för ett år som utbytesstudent vid Sibeliusakademin i Helsingfors.
Han är den första i musikhögskolans historia som läser två ämnen samtidigt på en masterutbildning: Dirigering och accordion. Det innebär att han blir kvar i Piteå minst ett och ett halvt år till. Dessutom undervisar han i dragspel på halvtid i Örnsköldsvik där flickvännen bor, samt leder en kör i Kramfors.
Mycket på gång
Själv är han för övrigt en av sångarna i Musikhögskolans kammarkör och han fortsätter att driva olika projekt. Så sent som förrgår tillfrågades han om att arbeta med en liten orkester på Framnäs folkhögskola. I förbifarten nämner han att han spelar orgel också.
På frågan om det inte är jobbigt att göra allt det där samtidigt ler han bara:
- Ja, det är klart, jag fick till exempel göra två separata antagningsprov och jag åker mycket bil och buss. Men jag har ofta velat bredda mig och hitta nya vägar att musicera, egentligen är det bara instrumenten som är skillnaden.
David Wahlén var åtta år när han besökte ett öppet hus på Kulturskolan hemmavid, med tillfälle att prova olika instrument.
- Dragspel funkade på en gång. Upplevelsen är ordlös, den går inte att ta på, men det kändes logiskt och lät bra direkt.
Angående den utmärkelse han nu fått säger han att han visste att den var viktig för Sveriges dragspelare, men inte förstod dess storhet förrän han såg listan på dem som fått den sedan starten 1991.
- Allihop har centrala roller i dragspels-Sverige. De är referenspersoner för instrumentet och verkar som ambassadörer för att utveckla det. Det är stort!
Redaktören för SDR:s medlemstidning talade om för David Wahlén varför just han blev utsedd till Årets dragspelare. Motivationen var att han drivit många projekt som går långt utanför ramarna för vad dragspelsmusik förväntas vara.
Uunderjordisk opera
David Wahlén är förstås väl medveten om att hans projekt ofta är minst sagt udda, så han är särskilt glad över att den aspekten uppmärksammas. För honom är dragspel mycket mycket mer än tango och gammeldans.
Mest kända av hans projekt är de båda operaparafraser han satt upp i egenskap av medlem i den politiska underground-operagruppen Operarepubliken: "Rigoletto" på Uppsala stadsteater 2008 och "Tosca- eller fascist javisst" i reaktorhallen under Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.
- "Tosca" hoppas jag vi kan få sätta upp i tunnlarna i London. De projekt jag driver innehåller samhällskritik och belyser tabuämnen, det är inte bara själva musiken och scenen som ska vara i fokus.
David Wahlén tycks trivas med att skapa frågeställningar som knappast kan få entydiga svar och i den nämnda operan utmanas flera tabun. Dragspelet har en central roll - istället för symfoniorkester spelar han själv dragspel och Dror Feiler saxofon.
Sopranen som brukar ha Toscas roll har bytts ut till en skådespelare som mimar till en förinspelad operaröst. Puccinis musik har fått andra element av ljud, ämnen som jämställdhet och terrorism lyfts fram, och så vidare.
Vill förbli kustbo
David Wahlén är ensam om att läsa accordeon vid musikhögskolan och att han hamnade i Piteå berodde på att det var den enda skola som lyckades erbjuda den lärare han önskade - Jörgen Sundeqvist från Kramfors.
- Han hyrdes in som timlärare för mig.
Efter ett år på musiklärarutbildningen gick han musikerutbildningen i två år. Efter året på Sibeliusakademin genomförde han de tre åren som Konstnärlig kandidat, varifrån han utexaminerades förra året.
- Under tiden tog jag dirigeringslektioner för Petter Sundkvist, för jag har alltid haft en outtalad längtan efter att få dirigera. Jag är fascinerad av orkestermusik.
När David Wahlén är klar med masterstudierna tänker han fortsätta undervisa, dirigera, spela dragspel och driva projekt.
Var han ska bo är mer osäkert, men det tar han med en klackspark:
- Jag gillar hela Norrlands kustlinje, jag tycker att städerna längs den hänger ihop så bra och det spelar ingen roll om jag bor i Piteå, Umeå eller Sundsvall.