Bach och Vivaldi varvas med en bittermandel

ORKESTERTURNÉ. Violinisten och dirigenten Tobias Ringborg ger ett euforiskt intryck inför veckans turne med Norrbottens Kammarorkester. En av Bachs stora Brandenburgkonserter med hela tre soloinstrument bjuds, samt Vivaldis publikmagnet "De fyra årstiderna", varvat med en nutida musikalisk attack av Anders Eliasson.

Piteå2007-04-24 00:00
Högbarockens två hörnstenar avbryts av "en riktigt svårtuggad bittermandel". Så beskriver Tobias Ringborg det turneprogram med Norrbottens Kammarorkester, NKO, och gästsolister som har premiär i kväll i Arvidsjaurs kyrka.

Orkesterns tredje produktion för året fortsätter sedan till Jokkmokk, Luleå, Pajala och Haparanda, för att avslutas i Piteå på söndag.

Konsertpianisten Mårten Landström, född i Uppsala men med släktanknytning till Kiruna, spelar cembalo och Lena Weman Ericsson, barockexpert från Piteå, traversflöjt. Dessutom finns det ovanliga instrumentet teorb med i orkestern. Det liknar en gracil korsning mellan gitarr och luta, med mycket lång hals. En av de få som trakterar instrumentet är Fredrik Bock från Malmö.

- Instrumentet användes mycket i framför allt italiensk barock, så vi tycker att det är fräsigt ihop med Vivaldi, förklarar NKO:s producent Kjell Englund.

Älskad musik

Tobias Ringborg har hängett sig åt Vivaldis årstider med jämna mellanrum de senaste tio åren och säger så här om huvudnumret i turneprogrammet:

- Att spela det är en fest varje gång, musiken har allt jag behöver och allt som publiken vill ha. Vart jag än kommit har det här lättillgängliga och älskade stycket dragit fulla hus.

För mig är det första gången en teorb är med och jag tycker det är fantastiskt roligt att orkestern lyckats få hit Fredrik Bock.

Tobias Ringborg ska alltså både spela och dirigera samtidigt, vilket han älskar.

- Jag tycker att jag kommer närmare orkestern då än om jag enbart dirigerar, så jag gör det så ofta jag kan. Det här blir tredje gången jag gör "Årstiderna" i år, men jag har aldrig gjort det sex gånger i rad som det blir här i Norrbotten. Jag ser det som en härlig chans att utveckla både mig själv med hela orkestergänget.

Tidstrogna instrument

Det aktuella programmet inleds med Bachs femte Brandenburgkonsert i D-dur, en av sex. Av de tre soloinstrumenten är cembalon viktigast. NKO:s egen cembalo ersätts under turnen med Musikhögskolans som är tonstarkare. Båda är för övrigt byggda av Stig Lundmark vid Tornedalens Cembalobyggeri.

- Lena Weman Ericsson och jag har spelat en hel del tillsammans tidigare, inte minst under Lapplands Festspel i Arjeplog där jag var fem år i rad, säger Tobias Ringborg.

Han återkommer till Norrbotten redan till sommaren under Festspel i Pite Älvdal, då tillsammans med Stina Ekblad, i ett program som kombinerar finländsk och svensk lyrik och musik.

Bittermandel

I NKO:s nya turneproduktion ryms också nutida svensk musik av Anders Eliasson. Tobias Ringborg beskriver hans "Desert Point", som uruppfördes av Växjöensemblen Musica Vitae 1982, som ett attackerande stycke.

- Det var orkesterns förslag att ha med det och jag är gärna med och lyfter fram svensk musik från olika tider. Det passar bra med den här riktigt svårtugggade bittermandeln före pausen, för sedan kommer ju lättlyssnade Vivaldi, resonerar Tobias Ringborg.

Senast han var gästsolist hos NKO var 1998, med Leon Spierer som dirigent.

- Jag tycker det är jättekul att vara i Norrbotten. Många i orkestern känner jag sedan tidigare, bland annat för att jag varit mycket på Musikhögskolan och hållit mästarkurser, så jag stortrivs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!