Robert Råberg från Luleå går första året på musiklärarprogrammet, där han kom in efter ett år på Framnäs musiklinje. Nu har han sökt till musikerprogrammet istället, men har ännu inte fått besked om hur det blir till hösten. På konserten ska han spela första satsen ur en D-dur-sonat av Mozart ocn en etyd av Chopin.
- Det känns som om det är nu jag måste satsa allt på att utvecklas som pianist och därför vill jag spela ännu mer än vad vi gör på lärarutbildningen, motiverar han sitt omval och får medhåll av Liisa Pohjola:
- Ja, du måste satsa nu, för du har många kvaliteter och det är hemskt fint att du vill börja studera piano på allvar.
- Att människor från Piteå och Luleå kommit till mästarkurserna är extra roligt. Det har också blivit fler från övriga Sverige och Danmark under de här tre åren. Det går till så att de finska studenterna kan jag välja själv, och då vet jag vilka som är de bästa. Resten väljs här, av universitetet.
Louise Augustsson anländer till repetitionssalen. Hon har rest ända från Skåne.
- Jag går på folkhögskolans musiklinje i Helsingborg och min lärare där känner till Liisa Pohjola. Han tipsade mig om den här mästarkursen och sa att hon är bra. Jag ska spela en Rachmaninov-etyd på konserten, säger hon.
- Jag ska vara sensor för alla musikhögskolorna i Norge och sitta med vid examenskonserterna inför pianostudenternas slutdiplom. Det är ett mycket intressant arbete, för jag har tid att verkligen prata med både studenter och kollegor och det uppskattar jag, säger Liisa Pohjola som trots sitt fulltecknade schema ser fram emot fler Sverigebesök:
Sonen Sakari Oramo tillträder som Kungliga Filharmonikernas chefdirigent och konstnärlige rådgivare till hösten.
- Det lär bli många Stockholmsresor för mig, för jag vill ju gärna följa med i vad han gör, säger hon.
(Liisa Pohjolas dotter Anna Oramo är för övrigt cembalist).