Det är för en gångs skull skuggigt på PDOL:s chill-område. Men det är inte det enda som svalkar i lördagshettan, Anna Vild har återvänt till Piteå efter fyra år härifrån och hon gör det med debutalbumet "Vårskrik" som släpptes i våras. Hon är en musikhögskoleblomma vars musikkarriär burit frukt sedan 2017, och det är den vi får smaka på idag. På scen står en person med till synes en fot på jorden och den andra i himlen. Från den tolvsträngade gitarren låter glittrande rot/folk/singer-songwriter-toner ochi nleder gör den senaste singeln "Syster i vind".
Bakgrunden till den tredje biten är spännande:
– Det finns något det inte pratas så mycket i skolorna om, eller någon annanstans heller för den delen. Mitt nörderi är nordeuropeisk kvinnohistoria, en dag fick jag ett meddelande från en kvinna som levde på 1600-talet, som ville att jag skulle berätta hennes historia, säger Anna Vild.
"Skål för våren" behandlar häxprocesserna i Sverige och jag vågar gissa att kvinnan är Malin Mansdotter som brändes levande. Hur hon och Anna Vild har talats vid vet jag inte, men jag vet att det är någonting magiskt över åtminstone den sistnämnda.
Anna Vild har en stark röst som fyller hela parken. Hennes mellansnack är skarpa och analytiska och musiken harmonisk, tonerna klingande klara. Det är hennes egen musik som framförs förutom en cover på Peter LeMarcs "Tootoolah" och en låt av Susanne Alfvengren. Det är ändå Vilds egna som lyser starkast, framför allt texterna.