I inspelningsstudion hörs musiken från Acusticums stora scen, där Norrbotten Neo spelar under ledning av Petter Sundkvist. Kompositören för det aktuella stycket, Christofer Elgh, rör sig i salongen och lyssnar. Då och då kommunicerar producenten Gunnar Andersson med inspelningsteknikern Torbjörn Samuelsson och med dirigenten, i övrigt är det knäpptyst. Koncentrationsnivån är så hög att den nästan går att ta på.
Under en kort paus kommer Christofer Elgh till inspelningsstudion där han genast får en fråga av Torbjörn Samuelsson:
– Är klang viktigare än precision?
Svaret blir att ibland får man räkna med att klangen täcker precisionen, men är inte viktigast för det.
Instrumenterar
På den nya skivan är Christopher Elghs "On Saint Christophers Day" ett av spåren. Han har dedikerat verket till sin nu tioåriga dotter Cornelia.
– Det här är en två år gammal beställning. Att komma hit och jobba med ensemblen igen är roligt och det är givande att göra en reviderad version. Det måste jag eftersom skärmen gick sönder när jag jobbade som mest med stycket. Nu kan jag instrumentera under själva inspelningen! säger Christofer Elgh.
Han lovordar modern teknik som gör det lätt att skicka noter och ha kontakter över hela världen, men tycker ändå att han befinner sig i en lyxig situation under Neos inspelning:
– Ofta sker repetitioner och sånt via Skype och ibland hör man inte sin musik mer än en gång som kompositör. Den här gången kan jag direkt jämföra det akustiska ljudet med det inspelade, som utvecklas under tiden.
Musik för alla
Christofer Elgh är född 1969 i Åmål och uppväxt i Dalsland och Värmland. Sedan 15 år tillbaka bor han i Stockholm, men pendlar till Oslo där hans särbo bor.
– Jag kommer från glesbygden och tycker att musik ska vara praktiskt genomförbart att uppföra även där. Musiken ska vara till för alla i samhället eftersom så gott som alla lyssnar på musik även om de inte spelar instrument.
– Jag vill jobba med pedagoger, utan dem blir det ingen strukturförändring, och jag har märkt att det ofta händer mycket mer i glesbygden än i Stockholm i det fallet.
– Barn borde tidigt få lära sig att musik uppstår av lufttryck som blir ljud – och att de svarta punkterna på ett notblad är ett sanslöst gränslöst språk som förstås över hela jorden, precis som bildspråket.
Fler uruppföranden
På Neos nya Sverige-skiva medverkar ytterligare fyra kompositörer vars verk ensemblen uruppfört. Britta Byström (född 1977): "Revolt i grönska". Johannes Jansson (född 1950): "Reflection on the selfs". Fredrik Hedelin (född 1965): Flöjtkonsert som är en del i hans doktorsavhandling om skapandets problematik i musikalisk gestaltning. Han bedriver sin forskning vid Luleå tekniska universitets campus i Piteå.
Pär Lindgren, som bland annat hållit mästarkurser vid musikhögskolan i Piteå, har också skrivit beställningsverk som Neo tänker spela in, men klarinettisten Robert Ek är osäker på om det kommer med på den nu aktuella skivan.
– Vi ska uruppföra det i slutet av januari, så vi får se. Idén med "New Sweden"-produktionerna hade vi haft i något år. Vi vill visa vad som händer på musikscenen i Sverige just nu och samlar ihop verk som passar ihop inbördes.
– Alla beställningsverk som vi uruppfört kommer inte med på skivorna, utan vi väljer en följd som gör att helheten blir bra, säger Robert Ek.
Genomtänkt placerade spår var, förutom det musikaliska framförandet och inspelningskvalitén i övrigt, det som gjorde att första "New Sweden"-skivan "Diptychon" fick en mycket positiv recension i radioprogrammet "CD-Revyn" när den gavs ut förra året.