Genus och musiklivets villkor ämne för nationella samtal

Midvinterfestivalen i Acusticum drog igång igår med tre konserter och ett samtal om hur särskillnaden mellan män och kvinnor i musiklivet ska tacklas. Publiken och panelen var lika engagerade i frågan och efter en och en halv timme hade konkreta åtgärder för att lösa problemen utkristalliserats.

Vanja Hermele, genusvetare som skrivit många rapporter om sina undersökningar av kultur och jämställdhet, inledde innan panelen tog vid.

Vanja Hermele, genusvetare som skrivit många rapporter om sina undersökningar av kultur och jämställdhet, inledde innan panelen tog vid.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ 2012-02-24 06:00

Genusvetaren Vanja Hermele framhöll att trots att institutioner, orkestrar och andra organisationer inom kulturlivet har klara direktiv om att värna jämställdhet, är antalet kvinnor nästan noll i olika sammanhang.

När de kvinnliga tonsättarnas organisation, Kvast, till exempel räknade ut att av alla verk i orkestrarnas generalprogram 2008-2009 var endast 1,2 procent av kvinnliga kompositörer, blev en vanlig förklaring att det inte fanns så m ånga kvinnor förr i tiden som var konstnärligt verksamma. Därför skulle alltså statistiken vara en given följd av det.

- Kvast listar med lätthet många kvinnliga tonsättare från 1600-talet, ja till och med tidigare, det är bara det att de strukits bort från historieböckerna. Att ta fram statistik och räkna är ett sätt börja lösa problemet och sätta upp mål, sa Vanja Hermele.

Hon förklarade att jämställdhet har med antal att göra, medan genusperspektivet är analysen av siffrorna. Då blir allt klart och tydligt, i motsats till luddiga bedömningar om kvalitet och andra odefinierade begrepp.

- Även om exakt antal lika män och kvinnor befolkade de svenska scenerna 2010 betyder det inte att scenkonsten är jämställd, för män och kvinnor gör olika saker. Männen finns där pengar och prestige finns, men det gör inte kvinnorna i samma utsträckning.

Nätverk
I panelen fanns Louise Nordgren från Umeå, som studerar på Framnäs folkhögskolas jazzlinje. Hon tänker starta en filial till Impra i norra Sverige. Föreningen bildades för fem år sedan för att kartlägga, stödja och synliggöra kvinnliga musiker som arbetar med improvisation, oavsett genre. Hon och flera andra framhöll vikten av att nå in i utbildningsväsendets alla nivåer.

På frågan om vad respektive paneldeltagare skulle göra med sin del av de 2,5 miljoner kronor som Statens musikverk fördelar i år (av totalt åtta miljoner under fyra år) till projekt som ska främja jämställdheten i det fria musiklivet, svarade Acusticums konserthuschef att han tror att de nya distributionsvägarna för musik öppnar möjligheter för ett bredare och därmed mera jämställt utbud.

Kristina Nilsson, chef för Norrbottensmusiken, tyckte i början av samtalet att problemet var så omfattande att hon undrade var man skulle "sätta in stöten" för att nå resultat. I slutet tyckte hon sig ha fått svar på den frågan:

- Vi måste fortsätta det här samtalet så att varje led i kedjan synliggörs och alla blir medvetna om hur jämställdheten ska beaktas. Inom länsmusiken kan vi göra det i valet av akter men sedan handlar det också om andra aktörer, till exempel arrangörerna.

- Det är också nödvändigt att kartlägga på vilket stadium och varför vi tappar bort tjejer eller killar på olika utbildningar så att det blir underskott av det ena eller andra könet inom vissa områden, sa hon.

Kedjereaktion
Fredrika Johansson, producent för radioprogrammet P3 Live, hade en fundering kring det sistnämnda:

- Kulturskolan har fler kvinnliga än manliga elever, men om man tittar på musikbranschen handlar den väldigt mycket om helt andra värden än att vara en bra musiker. Exempelvis är entreprenörskap väldigt viktigt.

Samtalet som i likhet med de fyra andra som hållits i andra delar av landet direktsändes över webben, leddes av Ulrika Lind, rådgivare och konsult inom musik och konst. Hon gladdes åt att debattörerna så tydligt pekade på att hela kedjan av aktörer inom musiklivet har ansvar för en förändring.

- Det har inte riktigt kommit fram vid de fyra tidigare samtalen.

Körprofessorn vid musikhögskolan, Erik Westberg, föreslog bland annat en mästarkurs i kördirigering med enbart kvinnor som lärare "och så jag själv, så att en man också får vara med". Han räknade upp flera namn och hävdade att han som dirigent sällan behöver tänka på genus.

- Däremot är ojämställdheten tydlig bland undervisande lärare. Av sex professorer i landet är alla män!

Jazzmusikern Lina Nyberg leder jämställdhetsprojektet som Statens musikverk fått i uppdrag av regeringen att genomföra. Hon öppnade Midvinterfestivalen igår på förmiddagen, med en show för inbjudna förskolebarn. Idag pågår festivalen från lunchtid till sen kväll, med fyra programpunkter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!