En resa till 70-talets kvinnokamp och revolt

En annan tid, ett annat samhälle, men det golv som 70-talets feminister lade borde vara ett jämställdhetens hus i dag. Det trodde också de som deltog i kvinnokampen, men det var kanske naivt att tro.- Tillsammans fixade vi det nästan, säger Ebba Witt-Brattström.

Ebba Witt-Brattström berättade om 70-talets kvinnokamp och revolt. En tid som hon beskriver i boken "Å alla kära systrar". I stora delar en framgångssaga, om än en del talar om en backlash i nutid.

Ebba Witt-Brattström berättade om 70-talets kvinnokamp och revolt. En tid som hon beskriver i boken "Å alla kära systrar". I stora delar en framgångssaga, om än en del talar om en backlash i nutid.

Foto: Robert Lundberg

PITEÅ 2011-03-11 06:00

Den svartsynta kan förmodligen tala om backlash och peka på ett sexualiserat samhälle där unga kvinnor tuktar sina kroppar, istället för att som 70-talets kvinnor frammana bilden av "den stolta, starka kvinnan med funktionell kvinnokropp som inte gick att trycka ner". Det går också att peka på att det fortfarande är långt till lika lön mellan könen.

En kvinnorevolt
Det där vet och nämner givetvis Ebba Witt-Brattström, men när hon pratar inför en stor publik på Krokodil i Piteå, så ligger fokus på den växande kvinnorörelsen och revolten på 70-talet. Närmast programenligt inleds kvällen med Margareta Garpes och Suzanne Ostens talande kampsång "Vi måste höja våra röster (för att höras)" från pjäsen "Jösses, flickor" (1975).

En pjäs som fick en svartsyntare fortsättning för några år sedan och det har Ebba Witt-Brattström svårt att förhålla sig till.

- Jag blev jättedeppad och kände skam. Lyckades vi 70-talskvinnor inte bättre.

Skrivit bok
Så hon skrev boken "Å alla kära systrar" om kvinnokampen på 70-talet, där hon själv i högsta grad var delaktig. Redan som 18-åring tog hon ivrigt steget in i Grupp 8-gemenskapen och blev aktivist. Hon kände att hon måste berätta om denna tid av frigörelse då systerskap var en politisk handling. Det finns säkert ett mått av nostalgi i den resan, men det är självfallet än viktigare att beskriva den här högljudda och livliga delen av kvinnorörelsens historia.

- Jag hittade två konsumkassar fulla av dagböcker, klipp, kalendrar, protokoll och foton. Ja, allt rörelsematerial, men även om det byggde på gemenskap, så kände jag att det är viktigt att göra klart att det här är min bild av historien, säger Ebba Witt-Brattström.

Kanske naiva
Det var en kampsugen jättevåg som rullade fram och inspirerade av Womens Liberation skallade slagorden "Gråt inte, gör motstånd, var glad, gå till angrepp". Målet var breda lösningar för alla kvinnor (och män) och Witt-Brattström jämför en smula dystert med dagens melodi som snarare handlar om individuella lösningar.

Ebba Witt-Brattström citerar de danska rödstrumporna med orden "Res er kvinnor, inte för att bli män, utan för att bli fria" och hon har givetvis poäng när hon hävdar att historien om den svenska kvinnokampen i många stycken är en framgångssaga.

- Men kanske var vi naiva när vi trodde att allt gick att förändra och att vi var framme.

Svartsynt eller inte, men det där golvet som borde vara ett jämställdhetens hus idag har både dragiga fönster och otätt tak. Textraden "Å, å, å, tjejer, Å, å, å, tjejer, vi måste höja våra röster för att höras" har fortfarande relevans.

FAKTA Ebba Witt-Brattström

Född 1953.

Filosofie doktor på avhandlingen "Moa Martinsson: Skrift och drift i trettiotalet" 1988.

Professor i litteraturkunskap med genusinriktning vid Södertörns högskola.

Hon har skrivit flera böcker om kvinnor, bland andra Edith Södergran och Heliga Birgitta.

Under tidigt 70-tal blev Ebba Witt-Brattström medlem av den feministiska organisationen Grupp 8.

Hon var också med och grundade FI (feministiskt initiativ).

Ebba Witt-Brattström anses ha ett fokus på psykoanalys som litterär metod och genusinriktningen är tydlig i hennes författarskap.

Aktuell med boken "Å alla kära systrar" som handlar om 70-talets kvinnokamp.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!