Vardagen i ny form

VARDAGSFORM. Former som sätter vardagen i nytt ljus visas på Liljevalchs konsthall i sommar. Med begreppet formhantverk vill kuratorerna Zandra Ahl och Päivi Ernkvist ringa in ett nytt område inom form och design.

Övriga2007-06-13 00:00
Tillsammans med Päivi Ernkvist har Zandra Ahl valt ut formhantverkare, utländska och svenska. Arbetena illustrerar deras tes om en ny rörelse inom konsthantverk, design och form.

Redan på 60-talet ställde italienaren Ettore Sottsass ut sin bulliga, keramiska skulptur "Monument över senapen" på Nationalmuseum, en skapelse man genast får lust att ta på.

Med ögonbindel

På Liljevalchs sommarutställning påminner den om att en alternativ formsyn funnits under årtionden. Varken nu eller tidigare ryms den under begreppet "konsthantverk" som lägger alltför stor vikt vid själva hantverksskickligheten, enligt paret Ahl och Ernkvist. De föremål och installationer de valt ut ifrågasätter i stället vår materiella vardag.

"Den handfasta rörelsen - formhantverk i dialog" är flera utställningar under samma tak. Varje konstnär, eller konstnärs- kollektiv, har fått varsitt rum.

Danska keramikerduon Claydies, Tine Broksø och Karen Kjældgård-Larsen, har gjort skålar och andra bruksföremål med bindel för ögonen och med feta lager koboltblå glasyr. De ifrågasätter en övertro på den skickliga hantverkaren. Samtidigt är de förstås själva utbildade keramiker.

Holländaren Ted Noten presenterar en resa från Amsterdam till Tokyo där halsband och andra föremål representerar de städer han besökte. Noten presenteras i ännu ett rum som rymmer en retrospektiv över hans arbeten, däribland hans "Superbitch bag model Gucci", en genomskinlig väska som innehåller en riktig pistol.

Fraktlåda i trä

De flesta arbetar både med kommersiella uppdrag och med egna projekt varav framför allt de senare visas här. Holländske Jurgen Bey gör uppdrag både som inrednings- och landskapsarkitekt.

Sin privata studio har han i en flyghangar. I ren frustration över sitt eget kaos snickrade han till en egen arbetsvrå av en fraktlåda i trä.

- Han kände att han behövde en egen plats på en gång och tog det han hade till hands, berättar asisstenten Margriet Vollenberg.

Samma lådor använde Jurgen Bey när han gjorde egna rum till en fågelintresserad pojke.

Mycket är vardagsnära och handfast, men också inspirerande. I trädgården står nya, turkosa trämöbler tillverkade av konsthallens egen snickare efter ritningar av den italienske designikonen Enzo Mari.

Samtidigt som han designat till Alessi har han också gjort ritningar till var och en. Det är bara att skaffa boken, ta fram hammare och bräder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!