Vår lilla resegrupp blev under en vecka också guidade runt Manhattan. Bland annat FN-huset, moderna konstmuseet Moma, en Harlem-gudstjänst som lyfte oss till taket, och World Trade Center som är en sorgtyngd jättearbetsplats just nu, fick vi presenterade för oss.
Mitt i salongen på Met, i en paus av operan "Valkyrian", möttes Cheryl Jonsson och jag efter drygt 15 år. Hon var lika livlig och sprudlande som förr med sin stillsamme make Glenn Cashman bredvid sig.
Cheryls tidigare studiekamrat från Brisbane i Australien, Lisa Gasteen, sjöng huvudrollen Brünnhilde i Wagners "Valkyrian" denna dag. De två sångerskorna hade inte heller setts på cirka 25 år. Vi umgicks på restaurant efter föreställningen.
Jag trivdes färträffligt med att sitta mittemot överguden Wotans (i operan) favoritdotter valkyrian Brünnhilde på Met. (Denna dramatiska sopranroll var för övrigt en av Birgit Nilssons paradroller).
Textöversättningen finns på stolsryggen framför varje sittplats, vars användning man själv styr. Scenöppningen är 17,5 meter på höjden och bredden.
Detta innebär storslagna scenografier och dekorer med krävande stora ytor bakom scenen och på sidorna för scenbyten, förvaring och förflyttning av dem. Met har 3 000 anställda varav 1 000 på heltid.
Denna säsong har Älvsbyn visat "Romeo och Julia", "Hans och Greta" och "Macbeth". Kommande operabio i Norrbotten är Wagners "Tristan och Isolde" 22 mars, Puccinis "La Bohème" 5 april, Donizettis "Regementets dotter" 26 april.
Marie i operan var Jenny Linds paradroll. Och det var efter sin Metropolitandebut i rollen som Tonio i samma opera som Luciano Pavarotti blev känd i hela världen, efter att ha radat nio höga C på varandra.