föreningen.
- Det är intressant att se att internetbokhandeln ökar så starkt. Det innebär en stark konkurrens för den fysiska bokhandeln och har pressat konsumentpriserna, säger Kristina Ahlinder, vd för Förläggareföreningen.
Samtidigt som internetbokhandlarnas andel av marknaden har ökat med 5 procentenheter har alltså butikerna och bokklubbarna tappat. Bokklubbarna förlorade 3 procentenheter av marknaden till internetbokhandeln. För bokhandelskedjorna var motsvarande siffra 2 procentenheter. Men Thomas Wyatt, vd för Bokhandlareföreningen, ser ingen anledning till oro.
- Vi såg en väldigt kraftig ökning i hela branschen 2002 när momsen på böcker sänktes. Trots konkurrensen från internetbokhandlarna har butikerna lyckats behålla sin höga omsättning, säger han.
- De hade en väldigt hög tillväxt i början av 2000-talet, men i framtiden tror jag att marknaden kommer att se ut ungefär som den gör i dag, säger han.
Delvis konkurrerar internethandlarna och de traditionella försäljningskanalerna med varandra, men i många fall har de samma ägare. De största aktörerna på internet är Adlibris och Bokus. Förstnämnda företag ägs delvis av Bonnier och det senare av Coop-koncernen.
Bonnier är ledande bland Sveriges bokklubbar och Coop äger Akademibokhandeln, som är störts bland landets bokkedjor. För konsumenterna innebär internetbokhandelns framgångar längre priser, men också ett större utbud.
- Våra medlemmar upplever att efterfrågan på mindre kända titlar ökar i och med internet, säger Kristina Ahlinder.