Böcker säljer allt bättre på nätet

Svenskarna läser som aldrig förr. Bokhandelns uppåtgående trend håller i sig och bäst går det för internetbokhandeln. Förra året tog den nätbaserade försäljningen 5 procent av marknadsandelarna från butiker och bokklubbar.

Övriga2008-02-06 00:00
Stockholm (TT Spektra)Den svenska bokbranschens goda resultat står sig. Även om försäljningen inte ökade lika mycket under 2007 som året dessförinnan är den uppåtgående trenden fortsatt stark. Försäljningen av böcker och ljudböcker ökade med 4,1 procent under det gångna året. Det kan jämföras med 2006 då försäljningen ökade med 7 procent. Marknadsundersökningen är gjord av Handelns utredningsinstitut och är ett samarbete mellan Svenska förläggareföreningen och Svenska bokhandlare-
föreningen.

Tar marknadsandelar

Störst ökning stod internetbokhandeln för. Den nätbaserade försäljningen tog fem procentenheter av marknadsandelarna från butiker och bokklubbar förra året.

- Det är intressant att se att internetbokhandeln ökar så starkt. Det innebär en stark konkurrens för den fysiska bokhandeln och har pressat konsumentpriserna, säger Kristina Ahlinder, vd för Förläggareföreningen.

Samtidigt som internetbokhandlarnas andel av marknaden har ökat med 5 procentenheter har alltså butikerna och bokklubbarna tappat. Bokklubbarna förlorade 3 procentenheter av marknaden till internetbokhandeln. För bokhandelskedjorna var motsvarande siffra 2 procentenheter. Men Thomas Wyatt, vd för Bokhandlareföreningen, ser ingen anledning till oro.

- Vi såg en väldigt kraftig ökning i hela branschen 2002 när momsen på böcker sänktes. Trots konkurrensen från internetbokhandlarna har butikerna lyckats behålla sin höga omsättning, säger han.

Stabil marknad

Thomas Wyatt tror att marknaden är på väg att stabilisera sig och att internetbokhandelns tillväxt kommer att mattas av.

- De hade en väldigt hög tillväxt i början av 2000-talet, men i framtiden tror jag att marknaden kommer att se ut ungefär som den gör i dag, säger han.

Delvis konkurrerar internethandlarna och de traditionella försäljningskanalerna med varandra, men i många fall har de samma ägare. De största aktörerna på internet är Adlibris och Bokus. Förstnämnda företag ägs delvis av Bonnier och det senare av Coop-koncernen.

Bonnier är ledande bland Sveriges bokklubbar och Coop äger Akademibokhandeln, som är störts bland landets bokkedjor. För konsumenterna innebär internetbokhandelns framgångar längre priser, men också ett större utbud.

- Våra medlemmar upplever att efterfrågan på mindre kända titlar ökar i och med internet, säger Kristina Ahlinder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!