Svinget har ett eget språk

En kort uppspelning är allt som behövs för att basisten Jeff Andrews, trummisen Jukkis Uotila och gitarristen Harri Ihanus i omedelbart samförstånd kan föreslå en gemensam inriktning under festspelsveckans mästarkurs i jazz. Deras studenter är lika eniga: det är språklektioner som gäller.

Jukkis Uotila från Helsingfors och Jeff Andrews från New York bildar sig en uppfattning om studenternas jazzsving.

Jukkis Uotila från Helsingfors och Jeff Andrews från New York bildar sig en uppfattning om studenternas jazzsving.

Foto: Emma Bergstrand

ÖJEBYN2009-06-30 06:00
När veckan är slut ska alla ha lärt sig en studieteknik för musikalisk språkinlärning.
- Vi ska arbeta med interaktion för att få till svinget. Jazz får inte bli tråkigt, så vi ska satsa på improvisation med inriktning på fraseringar och rytmer, säger Harri Ihanus när alla spelat.
- Kommunikationen i det musikaliska språket handlar om att utbyta energier så att harmonisk kontakt uppstår, både inom bandet och mellan bandet och en solist, säger Jukkis Uotila.
- Improvisationer finns i all musik, men det unika med jazz är att improvisationerna är i fokus. Trots det finns det ett universellt språksystem som gör att jazzmusiker som aldrig tidigare spelat ihop kan spela hur bra som helst tillsammans, genom att lyssna till varandra, säger Jeff Andrews.
Språkinlärning
Själva spelade mästartrion ihop för första gången vid jazzfestivalen i Haparanda den gångna helgen och de är själva nöjda med sin insats. Nästa gång blir vid morgondagens mästarkonsert i Acusticums black box.
Jeff Andrews som bor på Manhattan i New York är glad över att åter vara i Sverige, särskilt dess norra del den här tiden på året. Sedan 1985 har han gästat landet 2-3 gånger per år både sommar och vinter och spelat i olika konstellationer. Tromsö är för övrigt också ett favoritställe.
- Hela den här vackra regionen är speciell för mig som bor i en storstad. Efter spelningen i Haparanda var det grönt och soligt ute klockan ett på natten, det är ofattbart. Jag hörde förresten ett bra ryskt bluesband på Stadshotellets jazzklubb där och de var kanon!
- Jag älskar att vara här. Det är roligt att studenterna är så ivriga att börja arbeta med musik, säger Jeff Andrews och tittar aningen längtansfullt ut genom fönstret.
Jeff Andrews pratar engelska, därför gör alla på jazzkursen detsamma. Det universella musikaliska språksystem för jazzen som han nämnt kallar han oöversatt för "tribal language".
- Att lära sig det är som att lära sig ett främmande talspråk. Det tar tid innan man kan slappna av så mycket att man kan uttrycka sina idéer på det nya språket.
- I musiken tar det ännu längre tid eftersom du har ett instrument mellan dig och den som lyssnar, ifall du inte är sångare vill säga. Och förutsättningen är att kunna tekniken så bra att du inte behöver tänka på den alls.
I New York finns ett universitet som bildades 1915 i protest mot första världskriget och rätt och slätt kallas New School. Totalt studerar 9000 personer vid dess olika institutioner enligt hemsidan.
Radikal skola
Där och vid Manhattan School of music undervisar Jeff Andrews och så ger han privatlektioner.
- New School är en mycket intressant skola. Den är fortfarande radikal och just nu protesterar flera tusen studenter mot kriget i Irak.
- De har handgripligen slängt ut universitetspresidenten Bob Kerrey för att han ville hindra demonstrationerna och det sista jag hörde är att polisen har använt tårgas för att få ut alla som stängt in sig i byggnaden, säger Jeff Andrews.
Själv är han nästan lika legendarisk som New School självt. Enbart de artister han räknar upp när han berättar vem han turnerat med i Sverige är nog för ett helt jazzliv. I USA blir listan givetvis ännu längre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!