Stina Ekblad har, som alltid, haft en fulltecknad vår. Förutom att hon fram till 10 juni gjort storartad succé som den gamle flinte gubben direktör Hummel i Dramatens uppsättning av Strindbergs "Spöksonaten", har hon på spellediga dagar rest runt för att göra uppläsningar i konsertsammanhang. Exempelvis är hon precis hemkommen från Åland där hon gjort "Förklädd Gud" när PT når henne.
- Den gör jag ganska ofta. Tyvärr fick jag förhinder vid förra årets festspel i Piteå, när det var meningen att jag skulle framföra den, minns Stina Ekblad som då ersattes av Görel Crona.
Passande musik
När Stina Ekblad senast gästade Piteå 2007, stod den finländska författaren Solveig von Schoultz poesi på programmet, i samarbete med Staffan Mårtensson, klarinett, Tobias Ringborg, violin och Love Derwinger, piano.
Hon gör liknande uppläsningar så ofta hon hinner, eftersom hon uppskattar att möta publiken i lite mindre sammanhang.
Nobelpristagaren Tomas Tranströmers diktning är hon väl bekant med sedan tidigare.
Bland annat har hon samarbetat sceniskt med hans dotter Emma Tranströmer, sopran som är verksam bland annat som konsertsångerska.
(Emma Tranströmer gästade för övrigt Piteå så sent som 27 februari i år, inbjuden av kulturföreningen Ordmån).
- Matti kommer att spela musik som passar.
- Dikterna är märkvärdiga på så sätt att de har både djup och tillgänglighet i samma andetag, säger Stina Ekblad och tillägger:
- Eftersom han inspireras av musik ligger den hela tiden nära. Att han fick Nobelpriset ser jag som fullständigt självklart.
Själv har hon alltid intresserat sig för både poesi och musik.
Dikter har hon slutat skriva men klarinett spelar hon fortfarande, vilket Dramatens publik till sin förtjusning kunnat höra i den senaste Strindberguppsättningen.
Trivs ihop
Stina Ekblad och Matti Hirvonen, som båda har finländsk bakgrund, har samarbetat en hel del tidigare.
- Bland annat har vi gjort ett program med finländsk poesi och musik. Vi trivs mycket bra ihop, säger Stina Ekblad.
Inför Festspelen ska hon också förbereda sig för uppdraget som konferencier.
- Först brukar jag ta reda på hur arrangören vill lägga upp det hela.
- Det gäller att inte bli för långrandig eller mångordig för det är ju inte jag som spelar huvudrollen en sådan kväll, men jag kommer att använda mig av poesi även där, säger hon.