Miljömedveten musik med världsartister
Eva Dahlgren, en av Östersjöfestivalens svenska artister.
Foto: Claus Gertsen / SCANPIX
Den avslutas på torsdag, 2 september, med bland andra Norrbottens stolthet Peter Mattei på scenen. Alla konserter sänds direkt i radions P2 och EBU (Europeiska radio- och TV-unionen).
Grundarna av Östersjöfestivalen är konstnärlige ledaren och dirigenten Esa-Pekka Salonen, Finland, Berwaldhallens chef Michael Tydén, Sverige och ryske dirigenten Valery Gergiev, som är Sveriges Radios Symfoniorkesters hedersdirigent.
Gergiev dirigerade sin numera legendariska Mariinskijteaterns orkester från S:t Petersburg i en märklig "Symfoni nr 14" av Dmitrij Sjostakovitj, som valt ut drygt tio dikter till denna sångsymfoni - en protest mot död och tyranni. En rysk sopran och bas framförde texterna.
Som en grovhuggen slagbjörn från ryska tajgan dompterade Gergiev sin orkester alltifrån de största utbrotten till finaste, poetiska klanger.
Tidigare under kvällen framförde de elegant Peter Tjajkovskijs "Serenad för stråkar" med den kända sirliga valsen. Gergiev arbetar utan taktpinne, hans fingrar fladdrar som fågelvingar i hans stora utspretande händer.
Nästa kväll ledde Salonen en lång Mahler-symfoni, nummer tre med sex satser. Den spenslige pojkaktige Salonen fick ut all dramatik ur en fullt besatt Sveriges Radios Symfoniorkester, med många medverkande blåsare, mässingsinstrument och slagverk. Efter långa dramatiska första satsen satte sig maestro Salonen på en stol och vilade sig - med en vattenflaska! Överraskande, men naturligt. Så hade han också dubbelt så långt kvar. (Med denna mastodontsymfoni gjorde han sitt genombrott vid ett inhopp i London. Vet inte, om han vilade sig då).
Med en otrolig detaljrikedom mejslade han ut alla Mahlers teman med naturljud, fågelkvitter och dylikt.
Alla insatser i de olika instrumentgrupperna med krävande solistinslag väcker nyfikenhet, antingen det är i starka, dramatiska eller lyriska, finstämda partier med pauser, spänning och koncentrerad total tystnad.
Här medverkade också välklingande mezzosopran Monica Groop, Adolf Fredriks gosskör och Damer ur Eric Ericsons kammarkör.
Kvällen inleddes med Sundsvallfödda Britta Byströms "Der Vogel der Nacht" (Fågeln i natten), ett beställningsverk av festivalen. Konserten föregicks av en mycket klarläggande intervju med henne av radions presentatör Katarina Lindblad. Totalt deltog åtta kvinnliga kompositörer i festivalprogrammet och fyra av dem med beställningsverk.
Felix Mendelssohns oratorium "Elias", med texter ur Gamla testamentet, upptog min sista kväll. Maestro Daniel Harding ledde MCO=Mahler Chamber Orchestra (bekanta från Matteifestivalen i Luleå i fjol), Radiokören (där tidigare Piteåstudenten Pernilla Ingvarsdotter är sopran) och fyra tyska sångsolister.
Basbarytonen Thomas Quasthoff som den stränge profeten Elias gjorde ett starkt intryck. Man förundras över hur denne "lille" man, född neurosedynskadad, kan få så mycket ljud ur sin kropp som en dånande, dömande Elias!
På torsdag avslutas festivalen med legendariske italienske dirigenten Riccardo Muti och Brahms "Requiem". Peter Mattei och Miah Persson är solister med Sveriges Radios Symfoniorkester och Bayerska Radions Kör.
Östersjöfestivalen2010
program Klassisk musik
PLATS Berwaldhallen i Stockholm
PLATS Berwaldhallen i Stockholm
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!