Peter Mattei är årets mästare i sång vid Piteå sommarakademi, med pianisten Bengt-Åke Lundin som ackompanjatör. De kommer också att uppträda under jubi- leumsgalan som inviger den 30:e musikveckan.
- Jag har aldrig varit på en masterclass i hela mitt liv, varken hållit en eller gått en själv. Att det blir första gången i sommar beror på att någon frågade. Ingen har frågat förut, säger Peter Mattei som själv valt kurskompanjon.
- Ingen dussinvara, konstaterar han om Bengt-Åke Lundin som gästat Norrbotten flera gånger i egenskap av konsertpianist.
Han var bland annat också cembalist vid den senaste Matteifestivalen i Luleå förra året.
Peter Matteis uppfattning om en mästarkurs är att den är något helt annat än att undervisa:
- Jag tror att det handlar mer om att dela erfarenheter och att lyssna, säger han och jämför med en husförsäljning:
- Om huset är i gott skick finns det något att bygga vidare på, men att ändra det tekniska kan vara skadligt.
Rekordmånga sökte
Att Peter Mattei ser fram emot uppdraget är inte att ta miste på och antalet sökande till en mästarkurs har slagit rekord.
- Jag vet ungefär vad jag ska göra och jag tycker det är jättespännande, säger han och aviserar redan på förhand:
- Helt klart är jag öppen för att hålla fler masterclasses!
Favorithus
Sedan 11 september förra året har Peter Mattei varit borta, som han säger. Bortrest från frun och och de båda barnen, elva och åtta år, i Stockholm.
En eller två gånger per säsong har han engagemang vid Metropolitan i New York, ett av hans favoriter bland världens operahus.
- Jag trivs också bra på La Scala i Milano och några fler.
- Vad som gör det är svårt att säga, säkert handlar det om många saker, säger Peter Mattei och funderar högt:
- Det kan vara att jag fått en positiv inställning till platsen och människorna första gången jag var där, eller att positiva saker händer runt omkring. Då stimuleras jag. Men det kan vara tvärtom också.
Favoritroll
När PT når Peter Mattei arbetar han alltså vid Opéra Bastille i Paris. Han har titelrollen i en mycket omskriven uppsättning av Mozarts opera "Don Giovanni" ("Don Juan"). Till exempel skriver en av recensenterna att Mattei är svårslagen i rollen, samt att hans vackra baryton är "ett privilegium att lyssna till i en levande föreställning" (fritt översatt från engelska).
- Don Giovanni är min favoritroll, att sjunga den är lika roligt varje gång, säger Peter Mattei och låter verkligen entusiastisk.
Av naturliga skäl blir det mycket Mozart för Peter Mattei och han gillar de andra barytonrollerna också, men Don Giovanni är ändå den som har något extra:
- Jag kan använda hela paletten och låta det färga det jag gör på scenen. Vad glad och tacksam jag är att Mozart har skrivit den operan med den rollen, den är helt unik i operavärlden, säger han.
Som utomstående betraktare har undertecknad ibland fått för sig att intriger och annan dramatik bakom operavärldens scener inte sällan står innehållet i själva operauppsättningarna långt efter, bland annat på grund av vad operasångare, dirigenter och andra involverade berättat.
På frågan om det verkligen förhåller sig så, svarar Peter Mattei bestämt nej.
- Nej, det är lugnt. Alla arbetsplatser har väl sin dramaturgi, men på professionell nivå är det enda som betyder något att leverera. Då har man inte tid med annan dramatik.
- Jag gör mitt och sedan åker jag hem, så funkar det. Jag brukar tycka att det är trevligt att åka till ett nytt ställe och längtar inte tillbaka. Sedan är det roligt med återseendet när det kommer.
- Det är det som är det fina med att frilansa, man hinner inte vara med om så mycket intriger.
Under arbetsperioderna är han mån om att underhålla rösten så att den håller hela vägen. Om det minsta lilla inte stämmer känner han av det direkt.
- Det kan vara dålig luft utomhus, eller något i lägenheten jag bor i.
- Om jag har fyra föreställningar per vecka är det viktigaste av allt att sova och vila.
- Jag går en sväng, gör mat, kollar in tidningarna på datorn, eller läser. Jag har just avslutat Knausgårds senaste.
Peter Mattei understryker att festivalens viktigaste sak är att den är vintertid. Sommaren är helig för honom och andra operasångare.
- Vi har ju aldrig lågsäsong och det blir svårt att ladda om inför nya uppgifter ifall man jobbar utan uppehåll hela sommaren också.
- Men jag kan inte heller genomföra en vinterfestival i Luleå medan jag befinner mig i USA, hur gärna jag än skulle vilja.
Direkt efter Festspelen har Peter Mattei semester.
- Då reser jag absolut ingenstans utan håller mig hemma i Stockholm.