Peter Mattei tillbaka där allt började

Peter Mattei, världsberömd baryton som under våren sjungit sin favoritroll Don Giovanni på Parisoperan, och till hösten gestaltar kung Amfortas i Wagners "Parsifal" på Metropolitan i New York, gör något helt nytt i sin karriär under Festspelen i Piteå.

MÄSTARE 2012-06-13 06:00

Peter Mattei är årets mästare i sång vid Piteå sommarakademi, med pianisten Bengt-Åke Lundin som ackompanjatör. De kommer också att uppträda under jubi- leumsgalan som inviger den 30:e musikveckan.

- Jag har aldrig varit på en masterclass i hela mitt liv, varken hållit en eller gått en själv. Att det blir första gången i sommar beror på att någon frågade. Ingen har frågat förut, säger Peter Mattei som själv valt kurskompanjon.

- Ingen dussinvara, konstaterar han om Bengt-Åke Lundin som gästat Norrbotten flera gånger i egenskap av konsertpianist.

Han var bland annat också cembalist vid den senaste Matteifestivalen i Luleå förra året.

Peter Matteis uppfattning om en mästarkurs är att den är något helt annat än att undervisa:

- Jag tror att det handlar mer om att dela erfarenheter och att lyssna, säger han och jämför med en husförsäljning:

- Om huset är i gott skick finns det något att bygga vidare på, men att ändra det tekniska kan vara skadligt.

Rekordmånga sökte
Att Peter Mattei ser fram emot uppdraget är inte att ta miste på och antalet sökande till en mästarkurs har slagit rekord.

- Jag vet ungefär vad jag ska göra och jag tycker det är jättespännande, säger han och aviserar redan på förhand:

- Helt klart är jag öppen för att hålla fler masterclasses!

Favorithus
Sedan 11 september förra året har Peter Mattei varit borta, som han säger. Bortrest från frun och och de båda barnen, elva och åtta år, i Stockholm.

En eller två gånger per säsong har han engagemang vid Metropolitan i New York, ett av hans favoriter bland världens operahus.

- Jag trivs också bra på La Scala i Milano och några fler.

- Vad som gör det är svårt att säga, säkert handlar det om många saker, säger Peter Mattei och funderar högt:

- Det kan vara att jag fått en positiv inställning till platsen och människorna första gången jag var där, eller att positiva saker händer runt omkring. Då stimuleras jag. Men det kan vara tvärtom också.

Favoritroll
När PT når Peter Mattei arbetar han alltså vid Opéra Bastille i Paris. Han har titelrollen i en mycket omskriven uppsättning av Mozarts opera "Don Giovanni" ("Don Juan"). Till exempel skriver en av recensenterna att Mattei är svårslagen i rollen, samt att hans vackra baryton är "ett privilegium att lyssna till i en levande föreställning" (fritt översatt från engelska).

- Don Giovanni är min favoritroll, att sjunga den är lika roligt varje gång, säger Peter Mattei och låter verkligen entusiastisk.

Av naturliga skäl blir det mycket Mozart för Peter Mattei och han gillar de andra barytonrollerna också, men Don Giovanni är ändå den som har något extra:

- Jag kan använda hela paletten och låta det färga det jag gör på scenen. Vad glad och tacksam jag är att Mozart har skrivit den operan med den rollen, den är helt unik i operavärlden, säger han.

Som utomstående betraktare har undertecknad ibland fått för sig att intriger och annan dramatik bakom operavärldens scener inte sällan står innehållet i själva operauppsättningarna långt efter, bland annat på grund av vad operasångare, dirigenter och andra involverade berättat.

På frågan om det verkligen förhåller sig så, svarar Peter Mattei bestämt nej.

- Nej, det är lugnt. Alla arbetsplatser har väl sin dramaturgi, men på professionell nivå är det enda som betyder något att leverera. Då har man inte tid med annan dramatik.

- Jag gör mitt och sedan åker jag hem, så funkar det. Jag brukar tycka att det är trevligt att åka till ett nytt ställe och längtar inte tillbaka. Sedan är det roligt med återseendet när det kommer.

- Det är det som är det fina med att frilansa, man hinner inte vara med om så mycket intriger.

Under arbetsperioderna är han mån om att underhålla rösten så att den håller hela vägen. Om det minsta lilla inte stämmer känner han av det direkt.

- Det kan vara dålig luft utomhus, eller något i lägenheten jag bor i.

- Om jag har fyra föreställningar per vecka är det viktigaste av allt att sova och vila.

- Jag går en sväng, gör mat, kollar in tidningarna på datorn, eller läser. Jag har just avslutat Knausgårds senaste.

Så du planerar ingen ny Matteifestival?
- Jag vet inte om det blir någon fler och i så fall när, på grund av tidsbrist. Vartannat år funkar inte, för 2013 är jag inte ens i Sverige vid den tidpunkten.

Peter Mattei understryker att festivalens viktigaste sak är att den är vintertid. Sommaren är helig för honom och andra operasångare.

- Vi har ju aldrig lågsäsong och det blir svårt att ladda om inför nya uppgifter ifall man jobbar utan uppehåll hela sommaren också.

- Men jag kan inte heller genomföra en vinterfestival i Luleå medan jag befinner mig i USA, hur gärna jag än skulle vilja.

Direkt efter Festspelen har Peter Mattei semester.

- Då reser jag absolut ingenstans utan håller mig hemma i Stockholm.

FAKTA Peter Mattei

Frilansande operasångare, baryton. Ledamot av Kungliga musikaliska akademin.

Hovsångare sedan 2004. Titeln betyder att han ingår i hovet, som har till uppgift att bistå kungahuset i officiella plikter. Hovets uppgift är också att vårda det svenska kulturarv som är förbundet med monarkin, samt visa det för allmänheten.

Född i Piteå 1965, började på Backenskolan och gick där halva första årskursen innan familjen flyttade till Gammelstad.

Bor i Stockholm med fru och två barn, åtta och elva år.

Inledde sin sångutbildning på Framnäs folkhögskola med Margit Larsson som lärare. Fortsatte därifrån till Operahögskolan i Stockholm.

Debuterade som Nardo i Mozarts komiska opera "La finta giardiniera" på Drottningholms slottsteater 1990.

Internationelt genombrott 1994 som Don Giovanni i Mozarts opera med samma namn, vid Scottish Opera i Glasgow. Har sedan dess sjungit de stora barytonrollerna på världens operascener, samt spelat in flera skivor.

Debuterade på Metropolitan i New York 2002.

Har de senaste åren genomfört två Matteifestivaler på Kulturens hus i Luleå, båda i januari. Huvudnummer är en operaföreställning i en slags utökad konsertform, med orkester, världsstjärnor, och lokala sångförmågor som fått göra audition till de mindre rollerna. Under tre dagar har även konserter i andra genrer arrangerats under festivalen - som jazz, kammarmusik och romanser - alla med väl etablerade och kända musiker från Sverige och andra länder.

Utnämndes till Årets utflyttade Pitebo 2011.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!